ارزیابی سمیت حاد عصاره متانولی اندام هوایی گیاه Sclerorhachis platyrachis در تزریق داخل صفاقی به موش صحرایی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
درمان گیاهی به عنوان درمانی بسیار معمول در سرتاسر جهان می باشد. به علت اثرات جانبی داروهای شیمیایی استفاده از گیاهان دارویی افزایش یافته است. گونهS. platyrachis از جنس Sclerorhachis که متعلق به خانواده کاسنی است، گونه بومی ایران است. تاکنون هیچ گزارشی مرتبط با سمیت عصاره متانولی این گیاه مشاهده نشده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی سمیت حاد گیاه S. platyrachis بر روی حیوان آزمایشگاهی و عوارض احتمالی عصاره متانولی اندام هوایی این گیاه بر روی موش صحرایی می باشد.
مواد و روش ها
گیاه Sclerorhachis platyrachis از اطراف شهرستان سبزوار جمع آوری گردید. پس از خشک نمودن، عصاره متانولی به روش سوکسله تهیه شد و دوزهای 1000 ،1250 ، 1500، 1750، 2000، 2250 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن به صورت درون صفاقی به گروه های حیوانی آماده شده تزریق شد. نهایتا پس از میزان احتمالی مرگ و میر حیوانات در طول دوره زمانی مورد مطالعه، از اندام های کبد، قلب، بیضه و ریه، مقاطع بافتی تهیه شد و تغییرات احتمالی ایجاد شده پس از رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ائوزین، مورد بررسی آسیب شناسی قرار گرفتند.
یافته ها
در غلظت های مورد استفاده در این مطالعه، هیچگونه مرگ و میری که از نظر بافتی معنادار باشد مشاهده نشده و از این رو رقت خاصی به منظور LD50 عصاره در موش صحرایی با تزریق داخل صفاقی تعیین نشد. همچنین تغییر بافتی خاصی در بافت های مربوط به اندام های مورد بررسی مشاهده نگردید.
بحث: عصاره متانولی Sclerorhachis platyrachis پس از تزریق بصورت داخل صفاقی به موش صحرایی، عارضه خاصی نداشت.
نتیجه گیری
از نتایج حاصل این گونه نتیجه گیری می گردد که عصاره مورد نظر در رقت های مورد بررسی و به صورت تزریق درون صفاقی فاقد سمیت معنادار بوده و می توان از آن به منظور تاثیر احتمالی بر بیماری های مختلف در مطالعات آینده بهره برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!