دیابت ملیتوس نوع ӏӏ، پریودنتیت و ارتباط آن ها با IL-23

چکیده:
پریودنتیت بیماری مزمن عفونی است که دارای شیوع بالایی در میان انسان هاست. دیابت و پریودونتیت بر روی یکدیگر تاثیر متقابلی دارند. همچنین این دو بیماری می توانند تولید سایتوکاین های التهابی خاصی را تحریک کنند. محور IL23/IL17 نقش مهمی در پیشرفت التهابات مزمن و پاسخ میزبان علیه عفونت های باکتریال بازی می کند. به این منظور ما در این مطالعه بر آن شدیم تا به بررسی مقالاتی که ارتباط IL23 را با هردو بیماری(پریودنتیت، دیابت) بررسی کردند، بپردازیم. مطالعه حاضر یک مطالعه مروری بوده و براساس جستجو در پایگاهای اطلاعاتی Magiran، Medlib Iranmedex، SID proquest، Elsevier، Ovid، Pubmed، Science direct انجام شد. از مقالات مرتبط فارسی و انگلیسی در بازه زمانی 2017- 2000 که در مورد بیماری پریودنتال، دیابت و IL 23 نوشته شده بود، استفاده شد.
تنها چهارمقاله یافت شد که ارتباط IL23 را با هردو بیماری(پریودنتیت، دیابت) بررسی کردند. از این میان 2 مطالعه کارآزمایی بالینی و دو مطالعه مورد- شاهدی بودند. دو مطالعه سطحIL23 را در مایع شیار لثه ایGingival Crevicular Fluid، یک مطالعه در سرم و یک مطالعه بروز mRNA IL 23 را در بافت لثه ای بیوپسی شده بیماران بررسی کرده بودند. تنها دریک مطالعه کاهش سطح IL23 در گروهی که تحت جرم گیری قرار گرفتند در مقایسه با گروه فاقد درمان مشاهده شد و در سایر مطالعات سطح IL23 در بین گروه ها تفاوت معنی داری نداشت.
به منظور به دست آوردن نتایج بالینی دقیق تر در این زمینه، شاید بهتر باشد مطالعه ای انجام گیرد که سطح این سایتوکایین را در سرم، بزاق و مایع شیار لثه ای و بروز این ماده را توسط بیوپسی لثه ای نواحی مبتلا به طور هم زمان بسنجد. علاوه بر این بهتر است مطالعات کارآزمایی بالینی با حجم نمونه و گروه های کنترل بیشتر انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1701888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!