اثرات کائولین فرآوری شده بر مرگ و میر حشرات کامل و تولید نتاج نسل اول (F1) دو گونه آفت انباری

چکیده:
اثرات حشره کشی کائولین فرآوری شده سپیدان® و تاثیر آن بر تولید نتاج نسل اول (F1) دو گونه شپشه آرد Triboliumconfusum (Coleoptera: Tenebrionidae) و شپشه دندانه دارOryzaephilus surinamensis (Coleoptera: Silvanidae) در شرایط آزمایشگاهی (°C 1± 25، RH %5±65 و در تاریکی) مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی بذور گندم رقم فلات در چهار تکرار به صورت جداگانه با غلظت های 1000، 2000، 3000، 5000 و 10000 پی پی ام از فرمولاسیون پودر کائولین و در چهار تکرار تیمار شدند و حشرات کامل 7-10 روزه هر یک از گونه ها به طور جداگانه در ظروف مخصوص روی آن ها رهاسازی گردیدند. تلفات حشرات کامل پس از گذشت زمان های 3، 7، 15 و 30 روز شمارش گردید. نتایج نشان داد، تلفات هر دو گونه به طور معنی داری با افزایش غلظت و با گذشت زمان بیشتر شد. مقدار 100 درصد تلفات شپشه دندانه دار در غلظت های 10000 پی پی ام، در روز پانزدهم و حداکثر تلفات شپشه آرد (3/98%) در تیمار با غلظت 10000 پی پی ام و در زمان 30 روز پس از تیمار حاصل شد. شپشه دندانه دار نسبت به شپشه آرد، حساسیت بیشتری به کائولین داشت. نتایج اثر کائولین بر تولید نتاج نسل اول نشان داد، کائولین در غلظت 5000 پی پی ام روی شپشه آرد و در غلظت 2000 پی پی ام برای شپشه دندانه دار، باعث کاهش 100 درصدی تولید نتاج نسل اول آن ها گردید. با این که سپیدان تاحدودی دارای اثرات حشره کشی بود اما با توجه به مقدار بالای غلظت کشندگی، کاربرد آن به تنهایی جهت کنترل کافی نمی باشد. اما با توجه به تاثیر خوب آن بر میزان تولید نتاج نسل اول می توان با انجام بررسی هایی به صورت تلفیق با دیگر روش های کنترلی به منظور کاهش میزان غلظت مصرفی، در برنامه های مبارزه با آفات انباری از آن استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 201
لینک کوتاه:
magiran.com/p1702732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!