نقش گردشگری در توسعه اقتصادی، اشتغال و محرومیت زدایی در سواحل و جزایر خلیج فارس (مطاله موردی: منطقه آزاد قشم)

پیام:
چکیده:
در ماده یک قانون چگونگی اداره مناطق آزاد ذکر شده است که اهداف مورد نظر از تشکیل این مناطق عبارتند از تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی و رشد و توسعه اقتصادی، انجام سرمایه گذاری داخلی و خارجی، افزایش درآمدهای عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کالا و نیروی انسانی، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالا. بر این اساس، افزایش درآمدهای عمومی و اشتغال زایی از عمده اهداف تاسیس این گونه مناطق ذکر شده است.
اهداف تحقیق عبارتند از: شناخت ابعاد گوناکون جغرافیای طبیعی، اقتصادی، فرهنگی، تاریخی منطقه آزاد قشم، شناسایی نقاط مثبت و منفی صنعت گردشگری، مشخص نمودن این رابطه فرضی که میان گسترش صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال، شناساندن اهمیت منابع و امکانات گردشگری درجهت افزایش انگیزه های کارآفرینی در صنعت گردشگری و از بالقوه در آوردن این منابع و بالفعل رسانیدن آن ها.
روش این تحقیق، عمدتا برمبنای مطالعات کتابخانه ای با تکیه مقالات، اسناد، برنامه های توسعه ای، اظهار نظر مسئولان ذیربط و مشاهده اطلاعات و منابع آماری مرتبط با موضوع تحقیق می باشد.
منطقه آزاد قشم با برخورداری از منابع سرشار طبیعی، جاذبه های گردشگری، موقعیت راهبردی و سرمایه گذاری های زیربنایی به خوبی از ظرفیت های لازم جهت رسیدن به توسعه پایدار و توسعه گردشگری برخوردار می باشد. این ظرفیت ها عمدتا دراستفاده ازموقعیت ویژه این جزیره در اکوسیستم ها و توان های اکولوژیکی جذاب و کم نظیر، قابلیت های چشمگیر و مستعد توسعه انسانی، امکانات معافیت گمرکی، توسعه ترانزیت و حمل و نقل کالا، بهبود رفاه اجتماعی همه جانبه، افزایش توان حمل و نقل و ظرفیت ترانزیتی، توسعه صنایع دستی و مدرن، وجود ظرفیت های خدماتی و رفاهی، وجود مجتمع های تجاری- تفریحی، توسعه مراکز درمانی توسعه زیرساخت و طرح های اقتصادی، برخورداری از فرصت هایی چون امکانات بندرعظیم و مجهز شهید رجایی، وجود ذخایر عظیم زیرزمینی(نفت و گاز) و معادن مختلف، قرار گرفتن در تنگه استراتژیک هرمز، برخورداری از کریدور ترانزیت شمال- جنوب.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1703965 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!