خلیج فارس و هویت ایرانی

پیام:
چکیده:
مسئله اصلی نوشتار حاضر، تبیین جایگاه خلیج فارس در ذهنیت، خاطره جمعی، روح ملی و هویت ملی ایرانیان و نقش آن در شکل دهی به هویت ایرانی در مقطع کنونی، علل و زمینه های ساختاری برجسته شدن آن طی دو دهه گذشته و نیز مرور مهم ترین مخاطرات و آسیب های موجود در این زمینه می باشد. روش آن فراتحلیل پژوهش ها و گزارشات و تدوین تجربه زیسته نگارنده در این حوزه می باشد. از یافته های مهم مقاله آن است که هم اکنون خلیج فارس به عنوان یک نماد غرور ملی و احساس مالکیت ملی تبدیل شده و شهروندان ایرانی تعلق تاریخی و فرهنگی دیرپای آن را در کشور ایران درونی نموده و باور دارند که نشانه های آن در تولید انبوه قطعات نمایشی، موسیقی، فعالیت های وسیع پژوهشی، فعالیت های مدنی در فضای مجازی و واقعی و... می باشد. در بخش بعدی مقاله ریشه ها و عوامل برجسته سازی و برساخت خلیج فارس در شاکله هویت ایرانی طی چند دهه اخیر بررسی شده و مجموعه این روندها در قالب 13 عامل راهبردی، سیاسی، بین المللی، دفاعی، جذابیت های طبیعی، ریشه های تاریخی، شرایط تجاری و اقتصادی، نفت و انرژی، فعالیت های بندری، صنعتی و خدماتی، رسانه ای و... شناسایی و معرفی شده اند. در پایان نیز چند ملاحظه مهم سیاست گذاری برای تقویت و تداوم جایگاه خلیج فارس در هویت ایرانی اشاره شده که از آن جمله اند: پرهیز از ملی گرایی افراطی، جلوگیری از تقابل هویت ایرانی هویت عربی، ضرورت مشارکت نهادهای مدنی و غیررسمی در این حوزه و تلاش برای تثبیت جایگاه تاریخی خلیج فارس در مراجع مهم حقوقی، علمی و فرهنگی بین المللی.
زبان:
فارسی
در صفحه:
91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1704180 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!