مدرنیته و سنت در پزشکی

چکیده:
مقدمه
تحولات دانش پزشکی در عصر جدید معلول پیشرفت علوم فیزیک، شیمی و زیست شناسی و متعاقب آن تکنولوژی های نوین است. به مدد این علوم اگرچه مکانیسم های بیوشیمیایی و متابولیسم مواد، ژنتیک، نشانگرهای بیماری و پاتوفیزیولوژی بیماری ها دقیق تر شناسایی شده اند، ولی در شناخت سبب و علت بیماری ها و متعاقبا درمان درست و موثر بیماری ها توفیق کم تری حاصل شده است. گسست بین بیومدیسین و ریشه های اصلی آن، یعنی آنچه که آن را طب سنتی یا مکمل می نامند، عامل بروز نابسامانی و عدم توفیق علوم نوین طبی در ارائه درمان ایمن و کارآمد است، چنانکه امروزه بیماران و ارائه کنندگان خدمات بهداشتی در سراسر جهان خواستار سیستم های طب سنتی هستند. هدف این مطالعه بررسی چالش های ناشی از بی توجهی به طب نیاکان و معرفی طب تلفیقی به عنوان راهکار مناسب در ارتقای سلامتی جامعه است.
روش
این مقاله با بررسی کتب طب سنتی، فلسفه طب و آینده نگری در پزشکی و مقالات هر دو دیدگاه طب سنتی و علوم نوین طبی به بررسی نقاط قوت و نقاط ضعف دو دیدگاه طبی در حوزه پیشگیری و درمان می پردازد.
یافته ها
کنترل بیماری های واگیردار بیش از این که معلول علوم نوین طبی باشد، ناشی از بهبود تغذیه، بهداشت محیط، کنترل موالید و بهبود سطح ایمنی در افراد جامعه است. این در حالی است که سازمان های علمی مختلف ناظر بر ابعاد سلامتی و بهداشت نظیر سازمان جهانی بهداشت در دهه های اخیر به فکر تعیین روش های جایگزین و تکمیل کننده مناسب از میان روش های درمانی و بهداشتی در طب سنتی جوامع مختلف افتاده اند. این روش های درمانی طب سنتی حتی با اثربخشی بیشتر و ایمن تر طب مکمل یا جایگزین نامیده می شوند، ولی از آنجا که مکاتب طبی سنتی با اقبال عمومی مردم در دنیا رو به رو شده اند و در مطالعات متعدد اثربخشی آن ها ثابت شده است، امروزه از واژه طب تلفیقی استفاده می شود که رد پای آن در مرکز ملی سلامت (طب) مکمل و تلفیقی آمریکا[i] دیده می شود.
نتیجه گیری
طب تلفیقی این فرصت را برای دانشمندان و کارگزاران سلامت جامعه فراهم می کند تا با نگرشی عمیق تر به شناخت بیماری ها، اسباب و علل و مکانیسم های ایجاد بیماری بپردازند و در آن صورت روش های موثرتر، ارزان تر و ایمن تری برای پیشگیری و درمان بیماری ها ارائه نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 167
لینک کوتاه:
magiran.com/p1704726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!