بهینه سازی تجزیه سونوشیمیایی آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین با پرسولفات فعال شده توسط نانو ذرات آهن صفر ظرفیتی با روش طراحی ترکیبی مرکزی

چکیده:
زمینه و هدف
آنتی بیوتیک ها به دلیل خاصیت تجمعی و مقاومت دارویی مشکلات عمده زیست محیطی ایجاد نموده اند. هدف از این مطالعه بهینه سازی تجزیه سونوشیمیایی سیپروفلوکساسین در فرآیند US/PS/nZVI از محیط های آبی با کاربرد روش طراحی ترکیبی مرکزی بود.
روش کار
در این مطالعه تجربی تاثیر پارامترهای مستقل نظیر: pH محلول، غلظت PS و nZVI در تجزیه سیپروفلوکساسین مورد بررسی قرار گرفت. بعد از بهینه سازی فرآیند، هم افزایی تجزیه و تاثیر زمان ماند تعیین شد. غلظت آنتی بیوتیک در تمامی نمونه ها ثابت و برابر mg/L 50 بود. اندازه گیری آنتی بیوتیک بر اساس کاهش COD مطابق دستورالعمل 5220 .C کتاب استاندارد متد انجام شد. برای تعیین ویژگی nZVI سنتز شده از تصویر میکروسکوپ عبور الکترونی (TEM) استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد pH اولیه محلول پارامتر اصلی در فرآیند مذکور بود و مقدار بهینه برابر 5/4 تعیین شد. در غلظت اولیه COD برابر mg/L 195 (معادل mg/L 50 آنتی بیوتیک)؛ غلظت بهینه PS و nZVI به ترتیب 1200 و mg/L 120 بدست آمد. در این شرایط و بعد از min 60 از فرآیند، کارایی حذف مشاهده شده در حدود 57 % بدست آمد. برای فرآیند US/PS/nZVI هم افزایی تجزیه در شرایط بهینه در حدود 55/42 % بود. در بررسی تاثیر زمان ماند در شرایط بهینه، بعد از min 180 درحدود 94 % از COD حذف شد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه کارایی قابل قبول فرآیند US/PS/nZVI در تجزیه آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین را تایید کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 245
لینک کوتاه:
magiran.com/p1707487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!