ارزیابی تاثیر تابش UVC به سطح فیلترهای هپا جهت حذف میکروارگانیسم ها

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه از فیلترهای هپا در بیمارستان ها، اتاق های پاک، هودهای میکروبیولوژی، اتاق های جراحی و داروسازی ها جهت حذف میکروارگانیسم ها و کاهش مخاطرات بهداشتی استفاده می شود. هدف این مطالعه افزایش راندمان فیلترهای هپا با استفاده از تابش UVC جهت کاهش تراکم میکروارگانیسم ها می باشد..
روش کار
بستر تست جهت سنجش میکروارگانیسم های استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، باسیلوس سوبتیلیس، آسپرژیلوس نایجر و پنی سیلیوم ساخته شد. سوسپانسیون قارچ ها و باکتری ها به ترتیب با غلظت CFU/ml 107 و 106 تهیه و توسط مه پاش به داخل کانال اسپری گردید. نمونه برداری در حالت تابش UVC (با شدت mW/cm2 8/1) و عدم تابش آن به سطح فیلترها در بازه های زمانی 60، 90 و 120 دقیقه انجام گرفت. تراکم میکروارگانیسم ها برحسب CFU/m3 تعیین گردید.
یافته ها
اختلاف میانگین تراکم هر چهار نوع میکروارگانیسم استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، باسیلوس سوبتیلیس، آسپرژیلوس نایجر و پنی سیلیوم، در حالت تابش UVC به سطح فیلتر معمولی هپا، نسبت به عدم تابش UVC در هر سه بازه زمانی 60، 90 و 120 دقیقه معنادار بود (P value< 0.05) که نشان دهنده ی کاهش تراکم میزان نفوذ میکروارگانیسم های هوابرد اعم از باکتری و قارچ توسط تابش UVC به سطح فیلتر هپا می باشد. کاهش میکروارگانیسم ها توسط تابش UVC به این دلیل است که تابش UVC، مواد مولکولی ضروری برای عامل سلولی را تغییر می دهد. UVC در دیواره سلول میکروارگانیسم ها نفوذ کرده، درنتیجه اسیدهای نوکلئیک و دیگر مواد سلولی حیاتی را تحت تاثیر قرار داده و سبب تخریب و یا غیرفعال کردن میکروارگانیسم ها می گردد.
نتیجه گیری
تابش UVC به سطح فیلتر هپا اثر مثبتی در کاهش میکروارگانیسم ها دارد، به این دلیل که تابش UVC می تواند علاوه بر کاهش تراکم باکتری ها سبب کاهش قارچ ها نیز شود. درحالی که طبق مطالعات بررسی شده در سایر کشورها تابش UVA تنها در کاهش باکتری ها تاثیرگذار است. بنابراین برای رسیدن به هدف افزایش کارایی و راندمان فیلترهای هپا، تابش UVC به سطح فیلتر هپا می تواند تاثیر به سزایی در کاهش میکروارگانیسم ها اعم از باکتری و قارچ داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p1708099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!