بررسی فواصل زمانی از لحظه تماس بیمار با سیستم اورژانس پیش بیمارستانی تا انجام آنژیوپلاستی اولیه عروق کرونر در مبتلایان به سکته قلبی حاد

پیام:
چکیده:
مقدمه
آنژیوپلاستی اولیه عروق کرونر از طریق پوست اقدام انتخابی درمان بیماران دچار سکته قلبی حاد می باشد. این مطالعه با هدف اندازه گیری فواصل زمانی از لحظه تماس بیمار با سیستم اورژانس پیش بیمارستانی تا انجام آنژیوپلاستی اولیه در بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه مقطعی بر روی بیمارانی که توسط اورژانس پیش بیمارستانی با شکایت درد قلبی به بخش اورژانس اعزام شدند و تحت عمل آنژیوپلاستی اولیه قرار گرفتند، انجام شد. اطلاعات مربوط به سن، جنس و فواصل زمانی مختلف از لحظه تماس بیمار با اورژانس 115 تا انجام آنژیوپلاستی اولیه کرونر که در پرونده بیماران ثبت دقیق شده بود، در چک لیستی از پیش تهیه شده جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
اطلاعات 121 بیمار با میانگین سنی 09/12 ± 36/58 سال بررسی شد (68/77 درصد مرد). میانگین فاصله زمانی از لحظه تماس بیمار با سیستم اورژانس پیش بیمارستانی تا انجام آنژیوپلاستی اولیه 24/62 ± 84/145 دقیقه بود. میانگین فاصله زمانی از زمان پذیرش بیماران در واحد تریاژ بخش اورژانس تا انجام آنژیوپلاستی اولیه (زمان از درب تا بالون) برابر با 37/62 ± 61/104 دقیقه بود. بیشترین سهم (32 درصد) از این بین مربوط به فاصله زمانی تشخیص سکته حاد قلبی تا تحویل بیمار به بخش آنژیوگرافی بود. اختلاف زمانی از درب تا بالون بدست آمده در مطالعه حاضر با زمان استاندارد 90 دقیقه برابر با 61/14 (حداقل 38/3؛ حداکثر 83/25) دقیقه بود که این اختلاف معنی داری بود (011/0 = p).
نتیجه گیری
هرچند در مطالعه حاضر اکثریت بیماران در فاصله زمانی کمتر از سه ساعت از تماس با سیستم اورژانس پیش بیمارستانی به دنبال درد قلبی، تحت انجام آنژیولاستی اولیه از طریق پوست قرار گرفتند، ولی مقایسه میانگین کل زمان از درب تا بالون در مطالعه حاضر با زمان استاندارد 90 دقیقه اختلاف دارد. با گرفتن نوار قلبی بیمار در صحنه توسط پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی و تایید تشخیص سکته قلب حاد پیش از رسیدن به بیمارستان، می توان بیمار را مستقیما به بخش آنژیوگرافی تحویل داده شود و حدود 57 درصد سهم زمانی درب تا بالون را کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
118 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p1710779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!