اثر عصاره آبی گیاه چرخه بر هورمون های محور هیپوفیز- گناد و تغییرات بافتی بیضه در موش های صحرایی نر دیابتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دیابت با آسیب غدد جنسی و تغییر میزان ترشح هورمون های جنسی موجب اختلال در تولیدمثل می شود. با توجه به خواص آنتی اکسیدانی و هیپوگلیسمی گیاه چرخه، هدف از این پژوهش بررسی اثر عصاره آبی گیاه چرخه بر هورمون های محور هیپوفیز- گناد و تغییرات بافتی بیضه در موش های صحرایی نر دیابتی است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی تعداد 32 سر موش صحرایی نر به 4 گروه مساوی تقسیم شدند. شاهد، شاهد دیابتی و دیابتی تجربی تیمار شده با عصاره گیاه چرخه (غلظت های 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم). دیابت با یک بار تزریق داخل صفاقی آلوکسان القاء شد. عصاره آبی گیاه چرخه یک روز در میان و به مدت یک ماه به صورت داخل صفاقی به گروه های دیابتی تجربی تزریق گردید. آب مقطر استریل به حیوانات گروه شاهد و شاهد دیابتی تزریق شد. در پایان دوره تزریق، سطح سرمی تستوسترون، دی هیدروتستوسترون، استروژن، LH و FSH توسط روش الایزا سنجش شد. سپس مقاطع بافت بیضه تهیه و توسط میکروسکوپ نوری موردبررسی قرار گرفت.
نتایج
در مقایسه با گروه شاهد دیابتی سطح سرمی تستوسترون، دی هیدروتستوسترون، استروژن، LH، FSH، همچنین میانگین قطر و میانگین ضخامت اپیتلیوم زایای لوله های اسپرم ساز در گروه های دیابتی تیمار شده با غلظت های 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره گیاه چرخه به صورت وابسته به دوز افزایش یافت (05/0>p).
نتیجه گیری
تجویز عصاره گیاه چرخه فعالیت محور هیپوفیز- بیضه را در موش های صحرایی نر دیابتی افزایش می دهد و نیز در برابر آسیب بیضه ای القاء شده توسط دیابت اثر محافظتی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1710922 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!