اثر تمرین شدید و متوسط هوازی اینتروال و مصرف کورکومین بر بیان ژن c-Kit در سلول های بنیادی قلب موش های پیر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سلول های +c-Kit مهم ترین سلول های بنیادی قلب بوده و دارای ویژگی مایوژنیک و واسکولوژنیک هستند. تمرین ورزشی موجب تحریک این سلول ها می شود. این مطالعه باهدف بررسی اثر دو عامل تمرین شدید و متوسط هوازی اینتروال و مصرف کورکومین بر بیان ژن c-Kit در سلول های بنیادی قلب موش های پیر طراحی شده است.
مواد و روش ها
35 سر موش صحرایی ماده مسن نژاد ویستار حدود دو سال به طور تصادفی به 5 گروه کنترل، سالین، کورکومین، تمرین متوسط+کورکومین و تمرین شدید+کورکومین تقسیم شدند. کورکومین به مقدار 30 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در گروه های تجربی 3 روز در هفته به صورت گاواژ داده شد. گروه سالین نیز، به همان میزان سالین دریافت کرد. هر دو گروه تمرین، 8 هفته و هر هفته 3 جلسه با دو شدت متوسط و شدید روی تردمیل تمرین کردند. 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی و گاواژ، بیان ژن c-Kit در سلول های بنیادی بافت قلب اندازه گیری شد.
نتایج
نتایج نشان داد که در گروه کورکومین، میزان بیان ژن c-Kit نسبت به گروه کنترل (003/0=P) افزایش معناداری داشت. میانگین گروه تمرین متوسط+کورکومین به طور معناداری بالاتر از گروه های کورکومین، سالین و کنترل بود (001/0P<). بالاترین افزایش میزان بیان ژن c-Kit در گروه تمرین شدید+کورکومین اتفاق افتاد (001/0P<).
نتیجه گیری
مصرف منظم کورکومین به تنهایی و همراه با انجام تمرین منظم هوازی اینتروال به طور معناداری میزان سلول های بنیادی قلبی را افزایش می دهد و می تواند در ترمیم و بازسازی قلب موثر باشد. اثر تمرین منظم بر میزان سلول های بنیادی قلبی وابسته به شدت تمرین است.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1710926 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!