ارزیابی شیوع ژن های fnBP و clfA در سویه های مقاوم به متی سیلین استافیلوکوکوس اورئوس و تاثیر فاکتورهای میزبانی و نمونه بالینی بر الگوی پراکنش آن ها

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استافیلوکوکوس اورئوس از عوامل اصلی ایجاد عفونت های بیمارستانی بوده که دارای فاکتورهای چسبندگی اختصاصی است و می تواند به پروتئین های مختلفی از ماتریکس خارج سلولی میزبان متصل شده و در بافت های میزبان جایگزین شود. این اتصال توسط خانواده ای از پروتئین ها تحت عنوان (MSCRAMM) که شامل پروتئین متصل شونده به فیبرونکتین (FnBP) و پروتئین متصل شونده به فیبرینوژن (Clf) است صورت می گیرد. انجام مطالعات جامع در ارتباط باقابلیت ژنتیکی جدایه های استافیلوکوکوس اورئوس به ویژه MRSA به لحاظ داشتن میانجی های چسبندگی امری ضروری است.
مواد و روش ها
در این مطالعه 74572 نمونه بالینی خون، ادرار، خلط، بینی و سایر نمونه های بالینی از بیماران سرپایی و بستری در بخش های مختلف بیمارستان میلاد تهران نمونه گیری انجام شد. پس از انجام تست های تشخیصی 180 سویه استافیلوکوکوس اورئوس شناسایی گردید. جهت تعیین جدایه های MRSA از روش انتشار دیسک و مقاومت به دیسک سفوکسی تین استفاده شد. حضور و فراوانی ژن های fnbA، fnbB و clf با روش PCR تعیین گردید.
نتایج
از تعداد 180 سویه 15 سویه (88%) ژن fnbA، 47 سویه (26%) ژن fnbB و 36 سویه (20%) ژن clf را دارا بودند. فراوانی هم زمان دو ژن fnbA و fnbB42 (23%)، fnbA و clf32 (18%) و fnbB و Clf9(5%) بود و همچنین حضور هم زمان هر سه ژن موردمطالعه 9(5%) مشاهده شد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که بین فراوانی ژن های fnbA، fnbB و clf و نوع نمونه بالینی، جنسیت، سن بیمار و جدایه های MRSA و MSSAرابطه معناداری وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1710930 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!