اثر ضدافسردگی اسانس نعنا قمی (Mentha spicata) در مدل های حیوانی افسردگی در موش سوری نر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
محققان قبلی خواص ضد درد و آرام بخشی نعنا قمی را نشان داده اند. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر ضدافسردگی اسانس نعنا قمی در آزمون شنای اجباری (FST) و آزمون معلق ماندن دم (TST) در موش سوری نر است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، 84 سر موش سوری نر به طور تصادفی به 14 گروه 6 تایی تقسیم شدند: گروه های کنترل منفی نرمال سالین (ml/kg،i.p. 10) و گروه کنترل مثبت فلوکستین (mg/kg،i.p. 20) و ایمی پیرامین (mg/kg،i.p. 30) و گروه های تحت درمان اسانس نعنا قمی (mg/kg،i.p. 240 و 120 و 60، 30) را دریافت کردند. در آزمون FST مدت زمان بی حرکتی، شنا کردن و صعود کردن و در آزمون TST مدت زمان بی حرکتی حیوان در طی 6 دقیقه ثبت شدند.
نتایج
نتایج نشان داد که دوزهای mg/kg120 و 240 اسانس، فلوکستین و ایمی پیرامین در مقایسه با گروه کنترل سبب کاهش مدت زمان بی حرکتی در آزمون های FST و TST می شوند (001/0p<). همچنین، این اسانس و فلوکسیتن باعث افزایش مدت زمان شنا کردن (001/0p<) بدون تغییر معنی دار در زمان صعود کردن می شود (05/0p>). در مقایسه، ایمی پیرامین باعث افزایش صعود کردن (001/0p<) بدون تغییر معنی دار در شنا کردن گردید (05/0p>).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های مطالعه حاضر اثرات ضدافسردگی اسانس نعنا قمی شبیه فلوکستین بوده و احتمالا ترکیبات موجود در آن (به ویژه کارون) با مکانیسم سروتونرژیک اثرات خود را القاء می کنند. بااین حال، مطالعات بیشتری جهت تعیین مکانیسم دقیق آن نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p1710931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!