تولید آب نگار واحد مصنوعی بر پایه ویژگی های فراکتال حوضه آبخیز

چکیده:
زمان تمرکز یکی از اصلی ترین مباحث در مطالعات گیتانگاری و آبشناسی حوضه های آبخیز می باشد، که تاثیر نسبتا زیادی را در محاسبه دیگر فراسنجهای آبشناسی، خصوصا بده اوج سیلاب، و در نهایت استخراج آب نگار واحد حوضه دارد .هندسه ی فراکتال، می تواند به عنوان ابزار کمی مناسب جهت بررسی زمین ریخت شناسی رودخانه ها و شبیه سازی بسیاری از پدیده های پیچیده ی طبیعی بکار گرفته شود. مهمترین ویژگی فراکتالی، که در مورد این پدیده ها تحلیل می شود، بعد فراکتال است که اهمیت را زیادی در شناخت رفتار و پیش بینی تغییرات رودخانه دارد.این مقاله نیز با هدف یافتن روابطی برای زمان تمرکز بر اساس بعد فراکتال به تولید آب نگار واحد مثلثی فراکتالی در تمام زیر حوضه های حوضه ی وال نات گولچ می پردازد. بر این اساس، تمام زیر حوضه ها و آبراهه های حوضه ی وال نات گولچ با استفاده از نرم افزار ARC GIS تفکیک شد؛ زیر حوضه ها پردازش تصویری گردیدند و پردازش مربوط به آبراهه ها با الگوریتم شمارش جعبه ای تحلیل و بعد فراکتال محاسبه شد. سپس با برازش دادن منحنی بعد فراکتال حوضه با زمان تمرکزی که با کاربرد روش کرپیچ محاسبه شد، و زمان تمرکز جدید با توجه به بعد فراکتال بهدست آمد. در نهایت، با استفاده از زمان تمرکز جدید آب نگار واحد مثلثی فراکتالی تولید شد . نتایج نشان دادند که آب نگارهای واحد مثلثی تولید شده تطابق نسبتا خوبی را با آب نگار واحد مثلثی NRCS داشتند، به جز در مواردی که، یک: رده ی آبراهه پایین باشد، مانند حوضه های 4 و 15 و دو: این که ، گسترش ، در راستای بلندترین طول آبراهه و اختلاف ارتفاع حوضه زیاد باشد، مانند حوضه های 1 و 10.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1711001 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!