دو روش برای محاسبه بازده به مقیاس زیست محیطی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها

چکیده:
امروزه، ارزیابی عملکرد زیست محیطی بسیار مورد توجه حامیان محیط زیست و مسئولان است. در سال های اخیر، افزایش انتشار دی اکسیدکربن در هوا، آلودگی آب، تغییرات آب و هوا و گرمایش جهانی مشکلات فراگیر در سراسر جهان بوده است. بنابراین، توسعه کارخانه هایی که دی اکسیدکربن و آلودگی کمتری تولید می کنند، یک موضوع مورد توجه در هر بخش از تولید است. این مقاله از تحلیل پوششی داده ها به عنوان یک تکنیک مدیریتی در ارزیابی عملکرد زیست محیطی شرکت ها استفاده می کند. سپس، اندازه گیری مقیاس اقتصادی و بازده به مقیاس در مسائل زیست محیطی مورد بررسی قرار می گیرد که در دو دهه اخیر چندان به آن توجه نشده است. متناظر با مقیاس اقتصادی و بازده به مقیاس برای خروجی های مطلوب، مفاهیم جدید مقیاس اقتصادی زیست محیطی و بازده به مقیاس زیست محیطی برای خروجی های مطلوب و نامطلوب معرفی می شود. در این مقاله، دو روش برای تعیین نوع بازده به مقیاس زیست محیطی واحدهای کارا ارائه می شود. همچنین، معادل بودن این دو روش پیشنهادی تحت یک قضیه ثابت می شود. در پایان، مدل های ارائه شده برای مطالعه آلودگی (میزان گاز دی اکسید کربن) کمپانی های برق ژاپن استفاده شده است. پس از آن، نوع بازده به مقیاس زیست محیطی برای کمپانی های کارا تعیین می شود و بر اساس آن، سایز بهینه برای کمپانی ها پیشنهاد می شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
499 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1711016 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!