شیوع موتاسیون های اگزون 12 ژن JAK2 در بیماران ایرانی مبتلا به پلی سایتمی ورا

چکیده:
سابقه و هدف پلی سایتمی ورا، یکی از نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو BCR-ABL1 منفی می باشد که از پروژنیتورهای هماتولوژیک به وجود می آید. در حدود 4%-3% بیماران پلی سایتمی ورا، دارای موتاسیون هایی در اگزون 12 ژن JAK2 می باشند. با توجه به اهمیت این موتاسیون ها در تشخیص بیماران مبتلا به پلی سایتمی ورا، مطالعه حاضر انجام گرفت.
مواد و روش هادر این مطالعه توصیفی تحلیلی، موتاسیون های اگزون 12 ژن JAK2 در 58 بیمار مبتلا به پلی سایتمی ورا V617F منفی در آزمایشگاه پیوند مورد ارزیابی قرار گرفتند. تمامی بیماران واجد شرایط پلی سایتمی ورا و V617F منفی وارد مطالعه شدند. علاوه بر این، فایل 60 بیمار دارای موتاسیون V617F بررسی شدند. بعد از کنترل کیفی DNA ژنومیک استخراج شده، اگزون 12 به روش واکنش زنجیره پلی مراز تکثیر شد، غربالگری موتاسیون ها به وسیله تعیین توالی مستقیم انجام گرفت و سپس با آزمون کای دو و نرم افزار 13 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته هادر این مطالعه، 58 بیمار پلی سایتمی ورا V617F منفی مورد بررسی قرار گرفتند. 45 نفر(6/77%) مرد و 13 نفر(4/22%) زن بودند. متوسط ​​سن بیماران 2/4 ± 8/46 سال بود. بعد از تجزیه و تحلیل های لازم، موتاسیون E543-D544del در یک خانم 72 ساله مشاهده شد.
نتیجه گیریشیوع پایینی از موتاسیون های اگزون 12 ژن در جمعیت ایرانی وجود دارد که ممکن است به دلیل تعداد کم بیماران و یا شیوع پایین در جمعیت ایرانی مرتبط باشد. بنابراین مطالعه بر روی جامعه بزرگتر آموزنده خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1711929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!