بررسی تاثیر اندازه و کیفیت دولت بر شدت انرژی در کشورهای منتخب OECD

چکیده:
مطالعه عوامل تاثیرگذار بر شدت انرژی در کشورهای منتخب عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، علاوه بر ارائه راهکارهای استفاده بهینه از انرژی و تامین امنیت بیشتر انرژی در این کشورها، به تدوین سیاست گذاری ها در جهت کاهش مصرف انرژی در کشورهای در حال توسعه نیز کمک شایان توجهی می نماید. از این رو، مطالعه حاضر، به بررسی تاثیر اندازه و کیفیت دولت به عنوان عامل های موثر بر شدت انرژی در کشورهای منتخب OECD طی دوره زمانی 2014-2002 می پردازد. بدین منظور، با مطالعه تاثیر غیرخطی اندازه و کیفیت دولت بر شدت انرژی با استفاده از مدل رگرسیون انتقال ملایم پانلی (PSTR)، نحوه تاثیرگذاری این دو متغیر بر شدت انرژی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که فرضیه خطی بودن رابطه اندازه دولت با شدت انرژی رد شده و یک مدل دو رژیمی با یک حد آستانه ای تایید می شود. در رژیم اول، متغیرهای اندازه دولت و ارزش افزوده بخش صنعت بر شدت انرژی تاثیر مثبت و معنادار و متغیرهای کیفیت دولت و قیمت انرژی تاثیر منفی و معناداری دارند. در رژیم دوم، پس از عبور از حد آستانه ای، متغیرهای اندازه دولت، ارزش افزوده بخش صنعت و قیمت انرژی دارای تاثیر مثبت و معنا داری بوده و تاثیر کیفیت دولت دارای بر شدت انرژی منفی و معنادار می باشد. نتایج نشان می دهد علیرغم اینکه با افزایش اندازه دولت، شدت انرژی افزایش می یابد ولی کیفیت دولت مانعی بر افزایش شدت انرژی ارزیابی می شود که با افزایش اندازه دولت بر تاثیرگذاری آن افزوده می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p1712217 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!