بررسی اثر سیاست های حمایتی دولت بر سامانه تولید پیله تر ابریشم استان گیلان

چکیده:
سیاست های کشاورزی مجموعه ای از قوانین مرتبط با کشاورزی داخلی و سیاست خارجی محصولات کشاورزی است. دولت ها معمولا با قصد دست یابی به اهدافی خاص در بازارهای داخلی محصولات کشاورزی سیاست هایی را اجرا می کنند. تجربه اکثر کشورهای توسعه یافته و پاره ای از کشورهای در حال توسعه حاکی از آن است که دولت ها ابتدا سیاست های حمایتی خود را در عرصه تولید در بخش کشاورزی متمرکز نموده تا بهره وری و کارایی تولید افزایش یابد و به مرور زمان این حمایت ها را کاهش می دهند. در این پژوهش اثر 6 سیاست حمایتی دولت بر میزان تولید پیله تر ابریشم در دوره زمانی 94-1385 مورد ارزیابی قرار گرفت. در این راستا، از داده های ترکیبی مربوط به 16 شهرستان استان گیلان طی این دوره زمانی و رهیافت گشتاور تعمیم یافته (GMM) استفاده شد. داده های مورد استفاده در این پژوهش از مرکز توسعه نوغانداری کشور اخذ شد. نتایج این مطالعه نشان داد، سیاست برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی و اعطای تسهیلات اعتباری ناکارآمد بوده و اثری غیرسازنده داشته است. سیاست توزیع جعبه تخم نوغان بیشترین اثر گذاری مثبت را بر میزان تولید پیله تر ابریشم در شهرستان های استان گیلان داشت. به طوری که، افزایش یک درصدی میزان توزیع جعبه تخم نوغان منجر به افزایش 22/1 درصدی میزان تولید پیله تر ابریشم در استان گیلان شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 151
لینک کوتاه:
magiran.com/p1713758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!