تحلیل دیدگاه های پژوهشگران موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درخصوص اثر تحریم های خارجی بر ارتباطات علمی و فعالیت های پژوهشی

چکیده:
هدف
هدف این پژوهش شناسایی و بررسی آثار تحریم های خارجی اعمال شده بر ایران، بر ارتباطات علمی و فعالیت های پژوهشی پژوهشگران موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی است.
روش شناسی: این پژوهش از نوع ترکیبی کیفی کمی متوالی است. در بخش کیفی از شیوه مطالعه موردی و در بخش کمی از پیمایش استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 200 نفر از پژوهشگران موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی است. نمونه گیری در بخش کیفی به شیوه هدفمند و با مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از پژوهشگران موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی انجام شد و با استفاده از نتایج مصاحبه ها، پرسش نامه ای به صورت آنلاین طراحی شد و در اختیار جامعه آماری قرار گرفت که 51 نفر از آن ها به آن پاسخ دادند.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد که تحریم های علمی و اقتصادی هم بر فعالیت های پژوهشی و هم بر فعالیت های تولیدی موسسه اثرات منفی شامل افت ارتباطات علمی، سختی فعالیت پژوهشی و درنتیجه بعضا افت کیفیت و کمیت فعالیت پژوهشی گذاشته است. همچجنین تحریم ها آثار مثبتی، همچون بالابردن دید محققان داخلی برای تبدیل محدودیت های ایجادشده به فرصت برای رشد بیشتر علمی داشته اند.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که اثرات منفی تحریم ها موجب اثرات روانی در میان پژوهشگران و بروز خودتحریمی شده است. همچنین تحریم ها آثاری مثبت مانند تقویت روحیه خودباوری و زمینه سازی برای ظهور خلاقیت شده اند علاوه براین میزان اثرگذاری تحریم بر حوزه های علمی مختلف، متفاوت بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1716807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!