تاثیر شش هفته تمرین با نردبان زمینی تعادل بر روی کنترل پاسچر و خطر سقوط سالمندان

چکیده:
مقدمه
اختلال در حفظ تعادل از جمله پیامدهای افزایش سن است که سبب اختلال و ناتوانی در فعالیت های عملکردی این افراد و نیز باعث زمین خوردن سالمندان می شود. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر 6 هفته تمرین با نردبان زمینی تعادل بر روی کنترل پاسچر و خطر سقوط سالمندان است.
روش
این مطالعه یک تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون است، که در آن 30 زن و مرد سالمند 70 تا 79 سال به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی تمرینات تعادلی با نردبان زمینی تعادل (6 هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه) و گروه کنترل نیز تنها تمرین راه رفتن عادی را انجام دادند. قبل و پس از 6 هفته تمرینات، آزمون های مقیاس کارآمدی افتادن (FES-I)، و ارزیابی نوسان پاسچر به منظور سنجش تعادل، به عمل آمد. از آزمون های آماری t زوجی و تحلیل کواریانس (ANCOVA) و SPSS 18 برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد که در گروه تجربی تفاوت معناداری در امتیازات کسب شده بین گروه پیش آزمون و پس آزمون در مقیاس کارآمدی افتادن (FES-I) ، مساحت و مسافت محدوده نوسان مرکز فشار بدن در حالت چشم باز و بسته وجود دارد، (0/05≥p). این در حالی است که در گروه کنترل برای هر دو متغیر تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05
نتیجه گیری
از نتایج تحقیق حاضر می توان نتیجه گیری کرد که جهت کاهش خطر سقوط و بهبود کنترل پاسچر سالمندان می توان از تمرینات تعادلی با نردبان زمینی تعادل استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718467 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!