اثرات تجویز بلند مدت متامفتامین بر مخچه موش سوری نر: یک مطالعه استریولوژیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
متامفتامین محرک سیستم عصبی مرکزی است و یکی از متداول ترین مواد مخدری است که در آمریکا و بعضی کشورهای آسیایی مانند ژاپن استفاده می شود. در ایران در سال های اخیر مصرف آن افزایش یافته است. هدف از این مطالعه، بررسی اثرات مصرف بلندمدت متامفتامین بر تعداد و اندازه لایه های مختلف مخچه در موش سوری بود.
مواد و روش ها
تعداد 30 موش سوری نر (وزن: 45 گرم، سن: 8 هفته ) به سه گروه ده تایی تقسیم شدند. گروه اول (کنترل) محلول نرمال سالین، گروه دوم 0/1 میلی گرم/کیلوگرم متامفتامین، و گروه سوم 1 میلی گرم/کیلوگرم متامفتامین به صورت داخل صفاقی دریافت کردند. پس از یکماه حیوانات با کتامین بیهوش شدند و مخچه برداشته شد و در فرمالین 5 درصد فیکس شد. سپس لام‏های مربوط به نیمکره های چپ مخچه با رنگ آمیزی تولوئیدن بلو و هماتوکسیلین -ائوزین رنگ آمیزی شدند. محاسبه حجم لایه های مخچه براساس اصل کاوالیری و به کمک شمارش نقطه ای صورت گرفت. برای محاسبه تعداد سلول های پورکینژ و گرانولار از روش دایسکتور فیزیکال استفاده گردید.
یافته ها
متامفتامین سبب کاهش حجم مخچه، حجم لایه گرانولار و تعداد سلول های گرانولار و پورکینژ در هر دو گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد. همچنین مصرف متامفتامین موجب کاهش در حجم لایه مولکولار در گروه مصرف کننده 1 میلی گرم/کیلوگرم در مقایسه با گروه کنترل شد. به علاوه، متامفتامین باعث افزایش حجم ماده سفید در گروه مصرف کننده 1 میلی گرم/کیلوگرم در مقایسه با گروه های 0/1 میلی گرم/کیلوگرم و کنترل گردید.
نتیجه گیری
متامفتامین حجم و سلول های مخچه را کاهش می دهد که احتمالا به دلیل آسیب سلولی و مرگ نورونی است. افزایش ماده سفید می تواند یک واکنش جبرانی نسبت به از دست دادن سلول های مخچه باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718565 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!