بازاریابی عصبی: رویکردهای شناختی در خصوص رفتار مصرف کننده

پیام:
چکیده:
مقدمه
بازاریابی عصبی یک علم میان رشته‏ای است که به سرعت در تحقیقات شناخت مصرف کننده در سراسر جهان در حال ظهور می‏باشد. به علاوه رشته‏ای خلاقانه در تحقیقات بازاریابی به حساب می‏آید که مدل بازاریابی سنتی را به منظور بهبود درک فرایند مربوط به رفتار خرید به چالش می‏کشاند. بازاریابی عصبی روشی است که به بررسی فرایند تصمیم گیری مشتری جهت خرید می‏پردازد. بر اساس مفهوم بازاریابی در خصوص این فرایند، تصمیم گیری های خرید مشتری به عنوان یک رویکرد دو سیستمی مطرح می‏شود. سیستم 1 فرایندی اتوماتیک و سریع می باشد و در مقابل، تصمیمات اتخاذ شده توسط سیستم 2 تعمدی، با استدلال آگاهانه و آهسته صورت می گیرند. در مبحث شناخت رفتار مصرف کننده، این فرایندها به طور دایم تصمیمات خرید را هدایت می کنند. علاوه بر این بازاریابی عصبی ترکیبی از حداقل سه رشته علوم پایه شامل علوم اعصاب، علم اقتصاد رفتاری و روانشناسی اجتماعی می‏باشد. هدف از نگارش این مقاله مروری، بررسی جنبه های مختلفی از علوم اعصاب بود که در بازاریابی عصبی مورد استفاده قرار می‏گیرند. سیگنال‏های بدن و مغز انسان در درک منشاء و عملکردهای مقیاس های بازاریابی عصبی حائز اهمیت می‏باشند. مقیاس‏های متساطع از بدن شامل حالات چهره، حرکات چشم، پلک زدن، بازتاب یکه خوردن، پاسخ‏های رفتاری، فعالیت‏های الکترودرمال، ضربان قلب، فشار خون، اتساع مردمک و تنفس می باشند. سیگنال‏های مغز انسان توسط میزان اکسیژن رسانی خون، انتشار پوزیترون، میدان‏های الکتریکی و میدان‏های مغناطیسی مورد بررسی قرار می گیرند.
نتیجه گیری
درک عملکردهای اولیه مغز انسان در بررسی رفتارهای خرید مصرف کننده بسیار ضروری می‏باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718567 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!