افزایش آستانه احساس درد و کاهش بیان ژن گیرنده مو-اوپیوئیدی در کبد موش صحرایی با مدل انسفالوپاتی کبدی

پیام:
چکیده:
مقدمه
انسفالوپاتی کبدی یک اختلال مغزی با اختلال عملکردهای شناختی و حرکتی ایجاد شده توسط نارسایی کبد است. هدف از این مطالعه، بررسی تغییرات در آستانه احساس درد و بیان ژن گیرنده مو-اوپیوئیدی نوع 1 در کبد موش های صحرایی پس از القای انسفالوپاتی کبدی بود.
مواد و روش ها
موش های صحرایی نر (با وزن 280 تا 320 گرم) به طور تصادفی به سه گروه کنترل (بدون عمل جراحی)، شم (با عمل جراحی و بدون بستن مجرای صفراوی مشترک) و گروه با انسداد مجرای صفراوی مشترک، به عنوان یک مدل آزمایشگاهی انسفالوپاتی کبدی، تقسیم شدند. تغییرات در آستانه احساس درد با استفاده از آزمون صفحه داغ، 21 روز پس از انسداد مجرای صفراوی، ارزیابی شد. در روز 21 پس از انسداد مجرای صفراوی، موش های صحرایی وزن شده، کشته شدند و کل بافت کبد آن ها جدا گردید و وزن شد، سپس درصد وزن کبد به کل بدن محاسبه شد. به علاوه نمونه های خون برای بررسی بیوشیمیایی سرم جمع آوری شدند و یک قطعه از کبد هر موش صحرایی برای ارزیابی بیان ژن گیرنده مو-اوپیوئیدی نوع 1، جداسازی گردید.
یافته ها
نتایج نشان دادند که آستانه احساس درد، درصد وزن کبد به کل بدن و سطوح سرمی بیلی روبین کلی در گروه مدل انسفالوپاتی کبدی در مقایسه با گروه شم به طور معنی داری افزایش یافت (0/001>P). نیتروژن اوره خون نیز در این گروه در مقایسه با گروه شم افزایش یافت (0/01>P). همچنین نتایج نشان دادند که بیان ژن گیرنده مو-اوپیوئیدی نوع 1در سطوح mRNA در کبد موش های صحرایی با انسداد مجرای صفراوی، به طور معنی داری در مقایسه با گروه شم کاهش یافت (0/001>P).
نتیجه گیری
نتایج ما نشان دادند که نارسایی مزمن کبد، بیان ژن گیرنده مو-اوپیوئیدی نوع 1 را در کبد تنظیم می کند. به علاوه تغییرات در آستانه احساس درد ممکن است یک کندی پردازش حسی را در انسفالوپاتی کبدی تایید کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718592 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!