بررسی تاثیر مهار منتشر شونده قشری مکرر بر میزان بیان گیرنده های GABA Aα در هسته تریژمینال مزانسفالیک موش صحرایی نر بالغ

پیام:
چکیده:
مقدمه
مهار منتشر شونده (SD) یک پدیده پاتوفیزیولوژیک است که توسط یک کاهش گذرا در فعالیت نورونی ادامه می یابد. مطالعات مختلف نشان می دهند که SD می تواند در برخی از اختلالات عصبی نقش داشته باشد. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر SD بر بیان گیرنده های GABA Aα در هسته تریژمینال مزانسفالیک است.
مواد و روش ها
حیوانات به طور تصادفی به سه گروه کنترل، شم و تجربی تقسیم شدند. حیوانات بیهوش و در طی جراحی استریوتکس الکترودهای ثبت و کانول تزریق بر روی قشر کاشته شدند. در گروه تجربی محلول کلرید پتاسیم به مدت چهار بار، یکبار در هر هفته، به داخل نئوکورتکس به منظور القای مهار منتشر شونده مکرر تزریق گردید. در گروه شم محلول رینگر تزریق شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکرد. در پایان این مرحله حیوانات پرفیوژن و مغزها خارج شدند. پس از آن، بررسی بافت شناسی مغزها و رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی برای بررسی میانگین تعداد نورون های تیره و نیز بیان گیرنده های GABA Aα و آنزیم GAD65 انجام شد.
یافته ها
میانگین تعداد نورون های تیره در گروه تجربی نسبت به گروه های کنترل و شم به طور معنی داری افزایش یافت. بیان گیرنده های GABA Aα و آنزیم GAD65 در ناحیه تریژمینال مزانسفالیک به طور معنی داری پس از SD در گروه تجربی نسبت به گروه های دیگر کاهش یافت.
نتیجه گیری
یافته های ما نشان می دهند که SD گیرنده های مهاری را در ناحیه تریژمینال مزانسفالیک مدوله می کند. این ممکن است در درمان سردرد مهم باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!