ایمنولوژی ویروس هاری در سیستم عصبی مرکزی

پیام:
چکیده:
مقدمه
هاری یک بیماری نورولوژیک کشنده می باشد که توسط ویروس هاری پروتوتایپ جنس لیسا ویروس ها ایجاد می شود. ویروس هاری به سیستم عصبی مرکزی گرایش دارد و تواناییشان برای تکثیر منجر به بیماری هاری می شود. تکثیر ویروس هاری در سیستم عصبی مرکزی اکثر گونه های پستانداران از جمله انسان منجر به انسفالومیلیت کشنده می گردد. ترکیبی از فاکتورهای حدت و بیماری زایی انتقال ویروس هاری را از محل گزش محیطی به نورون ها از طریق مسیر عصبی -عضلانی ممکن می سازد و به عفونت طناب نخاعی و مغز منجر می گردد. آنتی بادی های القاء شده از واکسن پیشگیری کننده یا درمانی، قادر به جلوگیری از ورود ویروس به سیستم عصبی مرکزی هستند. در فقدان آنتی بادی های خنثی ناشی از واکسن، سیستم ایمنی بدن قادر به کنترل ویروس بعد از وارد شدن به سلول های عصبی نمی باشد. ویروس هاری توانایی ذاتی برای گریز از پاسخ های دفاعی ایمنی میزبان دارد و می تواند کارایی ورود به سلول های عصبی، کنترل پاسخ های ایمنی میزبان و مهار تحریک ایمنی ضدویروسی را افزایش دهد. ویروس هاری آپوپتوز را با کنترل بیان پروتئین های خود به تاخیر می اندازد و بقاء سلول های عفونی را بر طبق نیاز های سوخت و ساز خود تنظیم می کند. این مکانیسم ها ویروس هاری را برای گریز از سیستم ایمنی میزبان و تکثیر در سلول های عصبی توانا می سازد.
نتیجه گیری
این مطالعه چگونگی مکانیسم های ایمنی متفاوت درگیر در پاکسازی سیستم عصبی مرکزی از عفونت ویروس هاری و راهبرد هایی که ویروس علیه سیستم ایمنی میزبان در سیستم عصبی مرکزی استفاده می کند را مرور می کند. علاوه بر این مکانیسم هایی که ویروس برای تکثیر استفاده می کند؛ همچنین تعامل ویروس با سیستم ایمنی میزبان بحث شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718735 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!