مدل ساختار علیت کیفیت خدمات و ارزش درک شده بر قصد خرید مجدد با میانجی گری رضایت مشتریان (مورد مطالعه: داروخانه های شهر تهران)

نویسنده:
چکیده:
مقدمه
با رقابتی شدن بازارها و عدم تمایز محصولات، کیفیت خدمات به عنوان مزیت رقابتی شناخته شده و تاثیر مستقیم بر رضایت مندی مشتریان دارد. اطلاع از تصویر ذهنی سازمان نزد مشتریان و روابط حاکم برآنها ضمن اینکه نقاط قوت و ضعف یک سازمان را آشکار می سازد، زمینه را برای اتخاذ راهبردهای مناسب و ارتقای سطح عملکرد فراهم می آورد. هدف این مقاله ارائه مدل ساختار علیت کیفیت خدمات و ارزش درک شده بر قصد خرید مجدد با میانجی گری رضایت مشتریان می باشد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی – پیمایشی از نوع علی و معلولی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را مشتریان داروخانه های شهر تهران تشکیل می دهد و حجم نمونه آماری با فرض جامعه نامحدود با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر محاسبه گردید. روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی می باشد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد. که اعتبار آن به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش های پایایی ترکیبی، میانگین واریانس استخراج شده (AVE) و ضریب آلفای کرونباخ تایید گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS استفاده گردیده است.
یافته ها
پس از تجزیه و تحلیل نتایج مشخص گردید که «کیفیت خدمات» و «ارزش درک شده» بر «قصد خرید مجدد» تاثیر دارند، هم چنین نتایج نشان داد که کیفیت خدمات با میانجی گری متغیر«رضایت مشتریان» بر «قصد خرید مجدد» تاثیر دارد و روی هم رفته توانسته اند که 61% از تغییرات متغیر قصد خرید مجدد را توضیح دهند. و متغیر «ارزش درک شده» با میانجی گری متغیر «رضایت مشتریان» بر «قصد خرید مجدد» تاثیر ندارد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت، متغیرهای کیفیت خدمات و ارزش درک شده بر قصد خرید مجدد تاثیر داشته هم چنین به این نتیجه رسیدیم که متغیر «ارزش درک شده» بیشتر از دو متغیر دیگر بر قصد خرید مجدد تاثیر دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718742 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!