الگوی مدیریت استراتژیک در زمان آشوب در بیمارستان های دولتی

چکیده:
مقدمه
مدیریت استراتژیک در سازمان ها موجب تفاهم و تعهد هر چه بیشتر مدیران و کارکنان می شود. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر مدیریت استراتژیک آشوب و ارایه الگوی مناسب در بیمارستان های دولتی استان گیلان بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی و جامعه پژوهش آن خبرگان مدیریت و مدیریت بیمارستان و تما می مدیران و کارشناسان شاغل در بیمارستان های دولتی بود. از جامعه خبرگان مدیریت و مدیریت بیمارستان 50 نفر به صورت هدف مند و از جامعه مدیران و کارشناسان 55 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته آشوب و پرسشنامه سنجش عوامل موثر بر مدیریت استراتژیک آشوب بود که روایی و پایایی هر دو احراز شد.
یافته ها
در بررسی وضعیت موجود مولفه های آشوب یافته ها نشان داد که میانگین تما می مولفه ها به جز مولفه ی جاذبه های عجیب، از متوسط نظری (3) بالاتر و مطلوب بود. در نتیجه تحلیل عاملی اکتشافی، 5 عامل استراتژی سازمانی، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، تکنولوژی سازمانی و سبک رهبری عوامل موثر بر مدیریت استراتژیک آشوب شناسایی شد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که عوامل 5 گانه مجموعا 78 درصد از تغییرات مدیریت استراتژیک آشوب در بیمارستان ها را تبیین کرده و تاثیر معنی داری بر آن داشتند (001/0 > p، 82/13 = (44، 5) F) و فقط عامل رهبری به تنهایی تاثیر معنی داری بر مدیریت استراتژیک آشوب داشته است (001/0 > p، 92/7 = t، 75/0 = β).
نتیجه گیری
با توجه به تاثیرگذاری سبک رهبری بر مدیریت استراتژیک آشوب، ضروری است که مدیران بیمارستان الگوی مدیریت استراتژیک در زمان آشوب را در بیمارستان ها اجرا کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718744 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!