اثر مولفه ی قائم زلزله در قاب های خمشی بزرگ دهانه در ساختمان های فولادی

چکیده:
رکوردهای ثبت شده در نواحی نزدیک گسل نشان دهنده ی مولفه ی قائم شدید حرکت زمین هستند. زلزله های حوزه ی نزدیک به علت اثر مخرب مولفه قائم زلزله از زلزله های حوزه ی دور متمایز می شوند. اهمیت این موضوع در بررسی لرزه یی قاب های بزرگ دهانه دوچندان می شود. استفاده از قاب های بزرگ دهانه علاوه بر این که ایجاد فضاهای باز در سازه ها را امکان پذیر می کند، می تواند در خلق سازه هایی با طرح های معماری زیباتر نیز بسیار موثر باشد. اما این قاب ها در مقابل اثر مولفه قائم زلزله بسیار آسیب پذیرند. در این پژوهش اثر توام مولفه های افقی و قائم زلزله در قاب های بزرگ دهانه، با شبیه سازی دو سازه با دهانه های مختلف، با استفاده از نرم افزارهای S A P و P e r f o r m مورد بررسی قرار می گیرد. به این گونه که ابتدا سازه ها را تحت اثر دو مولفه افقی زلزله، بدون مولفه قائم، قرار داده و مقادیر لنگر، برش، نیروی محوری ستون ها، افت میان دهانه تیرها و... بررسی می شود. در مرحله بعد علاوه بر مولفه های افقی، مولفه قائم زلزله نیز وارد شده و دوباره مقادیر مذکور مورد بررسی قرار می گیرد. با مقایسه مقادیر فوق این نتیجه بدست می آید که اثر مولفه قائم زلزله نقش بسیار افزاینده یی در مقادیر پاسخ دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p1719763 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!