تهیه، شناسایی و مقایسه رزین های اپوکسی کلزا و آفتابگردان با استفاده از روغن های آنها

چکیده:
استفاده از روغن های تری گلیسیرید برای تولید چسب و مواد کامپوزیتی در چند سال اخیر مورد توجه پژوهشگران و صنایع قرار گرفته است. این روغن ها با استفاده از هیدروژن پراکسید (H2O2) در نسبت 7/1 : 1 از C=C : H2O2، اپوکسی دار شدند. اندازه اپوکسی دار شدن روغن ها، توسط تعیین عدد اپوکسی به روش تیتراسیون و طیف سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز (FTIR) بررسی شد و عدد اپوکسی 25/6 درصد برای روغن آفتابگردان و 53/4 درصد برای روغن کلزا به دست آمد. روغن های اپوکسی دارشده آفتابگردان و کلزا به ترتیب به رزین اپوکسی آکریلیکی آفتابگردان و کلزا تبدیل شدند و ساختار این رزین ها با استفاده از طیف سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز و طیف سنجی رزونانس مغناطیسی هسته هیدروژن (1H NMR) بررسی شد؛ و نیز با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی (GC)، مقدار اسید های چرب روغن های آفتابگردان و کلزای منطقه گلستان تعیین شد. روغن کلزا و آفتابگردان به ترتیب شامل 9/3 و 3/6 درصد پالمیتیک اسید، 27/1 و 3/3 درصد استئاریک اسید، 27/64 و 5/26 درصد اولئیک اسید، 09/17 درصد لنولئیک اسید و 8/8 و 6/0 درصد لنولنیک اسید می باشند. گرانروی، وزن مولکولی و وزن مخصوص به ترتیب 14770، 3650 و 050/1 برای رزین اپوکسی آکریلیکی کلزا و 3997، 22000 و 052/1 برای رزین اپوکسی آکریلیکی آفتابگردان بدست آمدند. سازگار بودن با محیط زیست، غیرسمی بودن، اقتصادی بودن و در دسترس بودن و همچنین چسبندگی زیاد از خواص این رزین هاست.
زبان:
فارسی
صفحات:
361 تا 370
لینک کوتاه:
magiran.com/p1719813 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!