فعالیت فیزیکی و عوامل پیش بینی کننده آن بر اساس مدل ارتقای سلامت Pender در دانش آموزان امیدیه

چکیده:
مقدمه
انجام فعالیت فیزیکی منظم در حفظ و ارتقای سلامت جامعه تاثیر زیادی دارد. فعالیت فیزیکی منظم در بین دختران نوجوان کاهش یافته است و دلایل این امر به طور کامل مشخص نیست. مطالعه حاضر، با هدف مطالعه رفتار فعالیت فیزیکی دانش آموزان شهرستان امیدیه و عوامل پیش بینی کننده آن بر اساس مدل ارتقای سلامت Pender طراحی شد.
روش ها
مطالعه به صورت مقطعی- تحلیلی بر روی 430 دانش آموز دختر دبیرستانی با روش نمونه گیری خوشه ای- تصادفی انجام گرفت. جمع آوری داده ها با کمک پرسش نامه و تحلیل داده ها با آزمون های همبستگی، آنالیز واریانس و رگرسیون خطی صورت گرفت.
یافته ها
از کل نمونه ها 25 درصد در طول هفته گذشته هیچ فعالیت فیزیکی نداشتند و فقط 4/4 درصد بین 7-6 روز در هفته به مدت 30 دقیقه فعالیت فیزیکی انجام دادند. نمرات اکثر سازه های مدل Pender در حد میانگین نمره قابل کسب بود، اما نمره برنامه ریزی برای عمل و خودکارامدی در نیمی از نمونه ها پایین تر از میانگین نمره قابل اکتساب بود. سازه های مدل Pender با رفتار فعالیت فیزیکی رابطه معنی دار داشت (05/0 > P). در کل 24 درصد از تغییرات رفتار فعالیت فیزیکی با کمک سازه های مدل Pender قابل پیش بینی بود (05/0 > P).
نتیجه گیری
رفتار فعالیت فیزیکی دختران نوجوان در سطح قابل قبولی قرار ندارد. این نکته می تواند زنگ خطری برای افزایش بیماری های مزمن در آینده این جمعیت باشد و با توجه به این که اکثر سازه های الگوی ارتقای سلامت Pender با رفتار فعالیت فیزیکی مرتبط بوده ، این امر می تواند دستمایه ای برای طراحی مداخلات موثر جهت افزایش این رفتار در نوجوانان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p1720045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!