جداسازی و شناسایی یک سویه لاکتوباسییلوس پروبیوتیک بومی: پوشینه دارسازی سویه با پلی ساکاریدهای شاخه دار طبیعی با هدف بهبود زنده مانی باکتری

چکیده:
سابقه و هدف
باکتری های پروبیوتیک برای داشتن اثرات سودمند سلامتی بخش، باید به تعداد مشخص به محل اثرشان برسند .پوشینهدارسازی بهطور قابل ملاحظهای، زندهمانی پروبیوتیک ها در شرایط شبیه سازی شده معده را در مقایسه با سلول های آزاد افزایش می دهد .هدف از این مطالعه شناسایی و ارزیابی سویه ای با پتانسیل پروبیوتیکی، با استفاده از فرایند پوشینه- سازی بهوسیله حاملهای جدید است تا قابلیت زنده مانی در شرایط شبیه سازی شده معده بهبود یابد.
مواد و روش ها
سویه بومی لاکتوباسیلوس از ماست جداسازی و پس از انجام آزمون های زیست شیمی و مولکولی، به عنوان لاکتوباسیلوس کازئی ثبت شد و ویژگی NCBI شناسایی و در پایگاه داده های PM01 های پروبیوتیکی آن در کنار اثبات پروبیوتیک بودن سویه های لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و ATCC 43556 لاکتوباسیلوس رامنوسوس مورد بررسی قرار گرفت .مقاومت به اسید و نمک های صفراوی، ATCC 746 چسبندگی به سلول های .و مقاومت آنتی بیوتیکی مورد ارزیابی قرار گرفت Caco-2 لاکتوباسیلوس کازئی به روش اکستروژن با آلژینات، کیتوزان و پلی ساکارید PM01 های شاخهدار طبیعی )پکتین، صمغ عربی و کتیرا ( پوشینهدار شد .بازده پوشینه دارسازی، فعالیت اسیدزایی و زنده مانی لاکتوباسیلوس کازئی pH در PM01 شبیه سازی شده معده تعیین گردید.
یافته ها و
نتیجهگیری
براساس نتایج به دست آمده، هر سه سویه میتوانند به عنوان پروبیوتیکهای بالقوه در نظر گرفته شوند و انتخابهای مناسبی برای ارزیابی های بعدی برون تن و درون تن می باشند .نتایج نشان داد زندهمانی سلول های لاکتوباسیلوس کازئی ریزپوشینهدارشده هنگام گرمخانهگذاری در شرایط شبیه سازی PM01 در مقایسه با سلول pH شده p ) های آزاد به طور معنی داری افزایش یافت (. پس سویه بومی ≤0.05 لاکتوباسیلوس کازئی به شکل ریز پوشینهدار شده میتواند به عنوان یک سویه پروبیوتیک کارآمد برای PM01 استفاده در فرآورده های شیر معرفی شود.
تعارض منافع: نویسندگان اعلام می کنند که هیچ تعارض منافعی وجود ندارد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
133 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p1720613 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!