طراحی و ساخت هولترمانیتورینگ بی سیم بر پایه میکروکنترلر ARM

پیام:
چکیده:
مقدمه
سیستم های مهندسی پزشکی امروزه نقش بسیار قابل توجهی در تشخیص بیماری های مختلف دارند. یکی از کاربردی ترین دستگاه های مهندسی پزشکی، دستگاه های دریافت و ثبت سیگنال های قلبی از قبیل دستگاه های الکتروکاردیوگراف است. استفاده از دستگاه های هولترمانیتورینگ را می توان یکی از روش های اساسی الکتروکاردیوگراف در طی فعالیت های روزانه دانست. در این مقاله طراحی و ساخت دستگاه هولترمانیتورینگ بر پایه میکروکنترلر ARM ارایه شده است.
مواد و روش ها
تراشه SAM3S محصول شرکت Atmel از خانواده ARM مبدل آنالوگ 11 کاناله به دیجیتال دارد که می تواند سیگنال های آنالوگ را با دقت 12 بیت به مقادیر دیجیتالی تبدیل کند، همچنین با بهره گیری از معماری ARM به کار رفته در هسته Cortex-M3 با ساختار Thumb2 اطلاعات را با سرعت 60 مگاهرتز پردازش می کند. همچنین برای دریافت و تقویت سیگنال های قلبی، تراشه INA331 محصول شرکت TI استفاده شده بود. با استفاده از تراشه CYRF6936 سیگنال ها به رایانه پزشک با حداکثر سرعت 1 مگابیت بر ثانیه منتقل شدند.
یافته ها
AT91Sam3S دارای مدار واسط داخلی برای ارتباط با دستگاه های خارجی است که آن سیستم را قادر ساخته بدون نیاز به هیچ مدار واسط دیگری، به کارت های حافظه و رایانه وصل شود. این تقویت کننده ابزاری با بازخورد تک قطبی dBر94 ضریب حذف عامل مشترک و dBر54 ضریب تقویت دارد. این تراشه توان مصرفی دستگاه را به mWر330 کاهش داده است که با استفاده از باتری لیتیوم -پلیمری mAHر3000 می توان به مدت یک روز بدون نیاز به شارژ، دستگاه را تغذیه کرد.
نتیجه گیری
با استفاده از ارتباطات بی سیم، حفظ کیفیت سیگنال دریافتی از بدن، محدودیت ذخیره سازی اطلاعات از بین برده شده است. همچنین با ساده سازی مدارات آنالوگ، توان مصرفی دستگاه کاهش یافته و در نتیجه مدت زمان استفاده از دستگاه بدون نیاز به شارژ مجدد افزایش یافته بود. علاوه بر این، با استفاده از پردازنده کم مصرف 32 بیتی ARM، توان پردازش بالا و قابلیت پردازش دیجیتال بر روی سیگنال های قلبی با سهولت بیشتری ممکن خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1720978 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!