توجهات انتقال هوایی نوزادان ترومایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به بالا بودن آمار تصادفات در ایران، نوزادان احتیاج به انتقال سریع به مراکز درمانی دارند. انتقال هوایی سریعترین راه رسیدن به این مراکز است. مدیریت تروما در نوزادان نسبت به بزرگسالان به علت تفاوت در فیزیولوژی و آناتومی متفاوت است. این مقاله با هدف بررسی توجهات انتقال هوایی نوزادان نگارش شده است.
مواد و رو شها: این مقاله مروری با جست و جوی مطالعات مربوطه تا سال 2016 در پایگا ه های ،googlescholar ،science direct SID ،pubmed و 2 کتاب تخصصی در زمینه نوزادان نوشته شده است.
نتایج
مهم ترین توجهات انتقال هوایی در نوزادان شامل ارتفاع، تغییرات فشار، اثرات حرکت، صدا و لرزش، اکستوباسیون و نشت هوا در ریه است. در ارتفاعات نیاز به O2 افزایش می یابد و فشار نسبی O2 کاهش می یابد و نوزادان در خطر پیشرفت هیپوکسی هستند. برای جلوگیری از انتشار مجدد سریع گازها که خطر پنوموتوراکس و آمبولی هوا را افزایش می دهد، صعود و فرود باید آهسته باشد. افزایش فشار اتمسفر باعث انبساط گازها می شود و این گازهای به دام افتاده باعث آنترکولیت نکروزان و انسداد روده می شوند. بنابراین لازم است ( NGT (Nasogastric Tube تعبیه گردد، برای کاهش فشار هوا ممکن است توراکوسنتز نیاز باشد، در طی فرود جهت برابرسازی فشار در لوله استاش از پستانک و از محافظ گوش جهت کاهش آسیب شنوایی استفاده میشود، از تشک برای به حداقل رساندن لرزش در انکوباتور و چشم بند نیز برای کاهش آسیب بینایی استفاده می گردد. در طی جابجایی می بایست ستون فقرات نوزادان بی حرکت نگه داشته شده و ابزارهای گرم کننده جهت پیشگیری از هیپوترمی وجود داشته باشد. علاوه بر این ها ترکیب تیم انتقال نوزادان متشکل از متخصص نوزادان، پرستاران نوزادان و هدایت کننده بالینی هستند که گواهینامه و صلاحیت و دانش کافی در زمینه نوزادان را داشته باشند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به این که نوزادان در گرو ه های آسیب پذیر قرار دارند، مراقبت های خاصی حین انتقال هوایی نیاز دارند. با توجه به عدم بررسی موضوع انتقال هوایی نوزادان ترومایی در ایران پیشنهاد می گردد این موضوع در اولویت بررسی سازمان های مربوط قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1721192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!