بررسی ارتباط بین خونریزی مغزی و VEGF پلاسما در بیماران مبتلا به کمبود ارثی فاکتور XIII انعقادی

پیام:
چکیده:
مقدمه
کمبود ارثی فاکتور XIII انعقادی یک بیماری خونریزی دهنده نادر با توارث اتوزومال مغلوب است. خونریزی مغزی (ICH) علت اصلی مرگ و میر در این بیماران بوده و در یک سوم مبتلایان رخ می دهد. مکانیسم دقیق وقوع ICH به طور کامل مشخص نیست. در این مطالعه ارتباط ICH با سطح پلاسمایی VEGF به عنوان یک عامل پروآنژیوژنیک قوی، در بیماران مبتلا به کمبود ارثی فاکتور XIII انعقادی بررسی گردید.
مواد و روش ها
این مطالعه بر روی 30 بیمار مبتلا به کمبود ارثی فاکتور XIII انعقادی شامل 15 بیمار با سابقه ICH به عنوان گروه مورد و 15 بیمار بدون سابقه ICH به عنوان گروه کنترل انجام گرفت. انتخاب بیماران بر اساس داشتن سابقه فامیلی کمبود فاکتور XIII انعقادی، نتیجه غیرطبیعی تست حلالیت لخته و همچنین سی تی اسکن انجام گرفت. سطح پلاسمایی VEGF با استفاده از روش Enzyme-linked immunosorbent assay اندازه گیری شد. آنالیز آماری نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS انجام پذیرفت.
نتایج
بین دو گروه مورد مطالعه از نظر سن و جنسیت تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت. تعداد 12 نفر از بیماران دارای سابقه یک بار خونریزی، 2 بیمار دارای سابقه دو بار خونریزی و فقط یک بیمار دارای سابقه سه بار خونریزی بوده اند. محل خونریزی مغزی در بیماران عمدتا به شکل Intraparenchymal بوده و مابقی بیماران نیز به ترتیب دچار خونریزی های نوع Subdural و Epidural شده بودند. میانگین سطح پلاسمایی VEGF در بیماران دچار ICH بیشتر از گروه کنترل بود اما این تفاوت به لحاظ آماری معنی دار نبود.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که وقوع ICH در مبتلایان به کمبود ارثی فاکتور XIII انعقادی با سطح VEGF خون ارتباط نداشته و عوامل دیگری در کنار کمبود این فاکتور در وقوع ICH نقش دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1721197 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!