بررسی کیفیت زندگی کاری و ارتباط آن با عملکرد شغلی در کارکنان مراکز بهداشتی درمانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
مراکز بهداشتی و درمانی از مهم ترین سازمان هایی هستند که با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم نقش مهمی در تامین سلامتی افراد جامعه بر عهده دارند. لذا توجه به کیفیت زندگی کاری و عملکرد شغلی شاغلین این مراکز دارای اهمیت می باشد. مطالعه حاضر باهدف بررسی کیفیت زندگی کاری، عملکرد شغلی و بررسی رابطه آن ها با عوامل دموگرافیک و زمینه ای انجام گرفت.
روش
این مطالعه به صورت مقطعی روی 136 نفر از شاغلین مراکز بهداشتی درمانی و خانه بهداشت های شهرستان اسلام آباد غرب انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها شامل سه پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، کیفیت زندگی کاری و عملکرد شغلی بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون آنالیز شدند.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار سنی شاغلین موردبررسی 36/42 (8) سال بود. بیشتر افراد شرکت کننده در مطالعه زن و متاهل بودند. میانگین و انحراف معیار امتیاز کیفیت زندگی کاری و عملکرد شغلی به ترتیب 76/91 (13/25) و 52/5(9) بود. میان کیفیت زندگی کاری و عملکرد شغلی رابطه معنی دار یافت شد (0/001 = p-value). کیفیت زندگی کاری با سطح تحصیلات و عملکرد شغلی با جنسیت و سطح تحصیلات رابطه معنی دار داشتند (0/05 > p-value).
نتیجه گیری
کیفیت زندگی کاری کارکنان متوسط به پایین و عملکرد شغلی متوسط به بالا می باشد. راهکارهایی چون افزایش حقوق، تشویق کارکنان به ادامه تحصیل و فراهم آوردن کلاس های بازآموزی مرتبط با شغل می توانند در بهبود وضعیت موجود موثر باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1721532 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!