بررسی کانی شناسی، ژئوشیمی و شرایط محیط تشکیل رسوبات بخش پلاسری کانسار تیتانیم خانیک ارومیه، استان آذربایجان غربی

پیام:
چکیده:
کانسار تیتانیم خانیک در 82 کیلومتری شمال باختری شهر ارومیه و در انتهای شمال باختری پهنه سنندج- سیرجان واقع شده است. این کانسار بخشی از توده آذرین نفوذی مافیک- اولترامافیک موسوم به مجموعه غازان بوده و دارای دو تیپ کانی سازی 1) ایلمنیت ماگمایی و 2) رسوبی از نوع پلاسر رودخانه ای-آبرفتی می باشد. کانی های اصلی بخش پلاسری شامل ایلمنیت، مگنتیت، هماتیت، آلبیت، هورنبلند بوده و کانی های فرعی آن را اوژیت، کلینوزوئیزیت، اکتینولیت، گوتیت، مونتموریلونیت و به مقدار جزئی فورستریت تشکیل داده است. مطالعات میکروسکوپی نمونه های معرف بخش پلاسری نشان می دهد ایلمنیت به شکل دانه ای مجزا و همچنین تیغه ای درون مگنتیت حضور دارد. پیاده کردن ترکیب شیمیایی نمونه های پلاسری محدوده مورد مطالعه در نمودار Al2O3/TiO2 در برابر SiO2 و نمودار (Hf/Yb) ×10 در برابر La/Th نشان می دهد که سنگ منشاء (پروتولیت) رسوبات پلاسری خانیک، سنگ های آذرین مافیک (بازیک) می باشند. الگوی توزیع REEs نرمالیزه شده به کندریت نیز تفریق ضعیف LREEs از HREEs همراه با آنومالی های ضعیف و منفی Eu را نشان داده که مبین مافیک بودن سنگ های منشاء رسوبات پلاسری است. شاخص های Ni/Co، Cu/Zn، U/Th و اورانیم درجازاد مبین محیط اکسیدان برای تشکیل این ذخیره بوده و شاخص شیمیایی هوازدگی (CIW'') نیز دلالت بر شدت بالای فرایندهای هوازدگی در طی تکوین رسوبات پلاسری محدوده مورد مطالعه دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1724312 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!