اصول بازنویسی داستان های متون کهن فارسی به منظور استفاده در برنامه «فلسفه و کودک»

نویسنده:
چکیده:
«فلسفه و کودک» برنامه یی کاربردی در راستای آموزش تفکر به کودکان است. از آنجا که در این برنامه، داستان، مهمترین ابزار آموزشی بشمار میرود، برای اجرای هرچه بهتر آن، در دست داشتن منابعی بومی و متناسب با آداب و فرهنگ سرزمینمان ضروری است. در پژوهش حاضر که با روش کتابخانه یی و اسنادی انجام شده، لزوم و چگونگی بازنویسی متون ادبی و داستانی فارسی به منظور استفاده در برنامه «فلسفه و کودک» مورد بررسی قرار گرفته است. برای بازنویسی این متون بدین منظور، باید به اصول نویسندگی برای کودکان و نوجوانان و ویژگی های داستانهای فلسفی توجه داشت. طبق آراء پژوهشگران حوزه کودک، داستانهایی برای کودکان مناسب است که بلحاظ موضوع و محتوا با روحیات و تجربیات کودک متناسب باشد و سطح زبانی و ادبی آن با توانایی های کودک مطابقت نماید. پس از رعایت این موارد باید به معیارهای داستانی «فلسفه و کودک» پرداخت. برخی از مهمترین ویژگی هایی که برای این داستانها میتوان برشمرد عبارتند از: مقبولیت ادبی، عقلانی و روان شناختی، کندوکاوپذیری، میزان بالای گفتگو و محتوای فلسفی. پس از بازنویسی داستانهای ادبی طبق معیارهای گفته شده، باید پرسشهایی در آخر هر داستان طرح کرد که باعث جهت گیری فکری کودکان شود و آنها را به تفکر و تعمق بیشتر وادارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1728246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!