بررسی جایگزینی ترکیبات طبیعی به جای نیترات نقره در محلول نگهدارنده گل شاخه بریده ژربرا

چکیده:
ژربرا (Gerbera jamesonii) یکی از بهترین گل های بریده جهان محسوب می شود. با وجود محبوبیت گل بریده ژربرا، این گل دارای عمر پس از برداشت کوتاهی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی قابلیت جایگزینی و مقایسه تیمول (مستخرج از آویشن شیرازی)، اسانس های نعناع فلفلی و رزماری (200، 400 و 600 میلی گرم در لیتر) با نیترات نقره (200 میلی گرم در لیتر) در محلول گلجایی گل شاخه بریده ژربرا به منظور افزایش عمر گلجایی و برخی صفات کیفی گل بود. صفات اندازه گیری شده شامل عمر گلجایی، کاروتنوئید، جذب محلول، وزن تر نسبی، قطر گل، مواد جامد محلول و pH محلول بود. این آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی و با آرایش فاکتوریل با سه تکرار انجام شد. نتایج نشان دادند که بیشترین عمر گلجایی مربوط به تیمار نیترات نقره بود. در عین حال گل های تیمارشده با تیمول (200 میلی گرم در لیتر) در مقایسه با سایر تیمار های طبیعی، بیشترین عمر گلجایی را داشتند و اختلاف معنی داری با نیترات نقره نشان ندادند. تیمار اسانس نعناع فلفلی (200 میلی گرم در لیتر) بیشترین میزان کاروتنوئید را داشت. بیشترین جذب محلول و وزن تر نسبی در تیمار 200 میلی گرم در لیتر تیمول به دست آمد. بیشترین میزان مواد جامد محلول و قطر گل در تیمار نیترات نقره حاصل شد. کمترین pH محلول در تیمار نعناع فلفلی (600 میلی گرم در لیتر) حاصل شد. به طور کلی نتایج نشان داد که تیمول و اسانس های نعناع فلفلی و رزماری قابلیت استفاده در محلول گلجایی گل شاخه بریده ژربرا را دارند که با تحقیقات بیشتر و استفاده از برخی ترکیبات طبیعی دیگر می توان به غلظت های مناسبی جهت تیمار گل های بریده دست یافت تا بتوان علاوه بر افزایش طول عمر گل های بریده به حفظ محیط زیست و سلامت انسان نیز کمک کرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
75 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1729445 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!