تاثیر 12 هفته تمرین هوازی روی نوارگردان بر بیان ژن های سیتوکروم c و کاسپاز-9 عضله قلبی موش های صحرایی نر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آپوپتوز، نقش مهمی در ایجاد بیماری های قلبی- عروقی، به ویژه ناتوانی قلبی ایفا می کند. برخی از شواهد حاکی از آن است که تمرینات ورزشی ممکن است فرآیندهای پیام رسانی مربوط به آپوپتوز را در بافت های سوماتیک حساس مانند میوکارد تغییر دهند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر 12 هفته تمرین هوازی روی نوارگردان بر بیان ژن های سیتوکروم c و کاسپاز - 9 عضله قلبی موش های صحرایی نر انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه به صورت یک طرح تجربی دو گروهی (مدل حیوانی) بر روی 16 سر موش صحرایی نر 3 ماهه انجام گرفت. حیوانات به طور تصادفی در دو گروه همگن تمرین هوازی و کنترل (هرگروه 8 سر) قرار گرفتند. حیوانات گروه تمرین به مدت 12 هفته، برنامه تمرین هوازی (شدت80-75% اکسیژن مصرفی بیشینه) را انجام دادند. 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین، قلب آزمودنی ها جدا شد و ژن های سیتوکروم c و کاسپاز- 9 میوکارد با استفاده از روش RT-PCR بررسی گردید. داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل، در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در این مطالعه، بیان ژن سیتوکروم c در گروه تمرین، به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل گزارش شد (62/140%، 05/0>p). بیان ژن کاسپاز-9 گروه تمرین نیز به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (92/333%، 05/0>p).
نتیجه گیری
به طورکلی، به نظر می رسد 12 هفته تمرین هوازی روی نوارگردان، در افزایش بیان ژن های کلیدی مسیر میتوکندریایی آپوپتوز قلبی، تاثیر قابل توجهی دارد. با این حال، مکانیسم های زمینه ساز این تاثیرات نامشخص بوده و نیازمند تحقیقات بیشتری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1729470 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!