ارزیابی اثرات ضدکاندیدایی گیاه آلیوم سارالیکوم

چکیده:
زمینه و هدف
گونه های کاندیدا، عوامل اصلی قارچی بیماری زا در بیماران نقص سیستم ایمنی، پیوند اعضا و سرطانی هستند. مقاومت به درمان های ضدقارچی در گونه های کاندیدا مانند کاندیدا آلبیکنس، کاندیدا گلابراتا و کاندیدا تروپیکالیس مشاهده می شود. بدین منظور غربالگری گیاهان دارویی و بررسی اثر ضدقارچی آنها ضروری است. این تحقیق با هدف ارزیابی آزمایشگاهی اثر مهاری آلیوم سارالیکوم بر گونه های کاندیدا انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- مقایسه ای، گیاه آلیوم سارالیکوم از کوه شاهو در کرمانشاه، جمع آوری و به وسیله دستگاه سوکسله عصاره گیری شد. فعالیت ضدقارچی عصاره های متانولی و پترولیوم اتری برعلیه گونه های کاندیدا آلبیکنس، کاندیدا گلابراتا و کاندیدا تروپیکالیس بررسی گردید. از روش انتشار چاهک به عنوان روش غربالگری استفاده شد و حداقل غلظت مهارکنندگی و حداقل غلظت کشندگی تعیین گردید. نتایج با استفاده از آزمون ناپارامتری کراسکال والیس و من ویتنی آنالیز شدند.
یافته ها
در این تحقیق، بیشترین قطر هاله ممانعت از رشد عصاره های آلیوم سارالیکوم بر همه گونه ها، در غلظت 250 میلی گرم برمیلی لیتر مشاهده گردید و با کاهش غلظت، قطر هاله ممانعت از رشد کاهش یافت. نتایج MIC و MFC نشان داد کاندیدا آلبیکنس بیشتر به عصاره پترولیوم اتری حساس است؛ درحالی که رشد کاندیدا تروپیکالیس به طور چشمگیری با عصاره متانولی مهار شد. نتایج هر دو عصاره برای کاندیدا گلابراتا یکسان بود.
نتیجه گیری
براساس نتایج این تحقیق، عصاره های متانولی و پترولیوم اتری آلیوم سارالیکوم، دارای اثرات ضدکاندیدایی بوده و این گیاه قابلیت استفاده به عنوان منبع طبیعی ضد میکروبی را دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1729471 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!