ارزیابی ژن مقاومت بتالاکتاماز CTX-M-1 در اشرشیاکلی های جداشده از عفونت های ادراری، با روش واکنش زنجیره ای پلیمراز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
باکتری های بیماری زا مانند اشرشیاکلی به علت دریافت ژن های مقاومت به آنتی بیوتیک های بتالاکتام، برای جامعه بشری خطرناک هستند. این مقاومت به علت ژن های ESBL بوده که توسط پلاسمیدها، ترانسپوزون ها و یا موتاسیون ایجاد می شود. مهم ترین عامل مقاومت به آنتی بیوتیک های بتالاکتام؛ آنزیم های بتالاکتامازی می باشد. در این مطالعه، میزان فراوانی باکتری های اشرشیاکلی تولیدکننده بتالاکتاماز وسیع الطیف و شناسایی ژنCTX-M-1 به روش مولکولی بررسی گردید.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی - مقطعی، 58 نمونه اشرشیاکلی جداشده از بیماران با عفونت ادراری با تست های بیوشیمیایی استاندارد تشخیص داده شدند. سپس با استفاده از روش استاندرد انتشار دیسک (Kirby-Bauer)، آزمون حساسیت دارویی انجام شد. در ادامه، به منظور شناسایی سویه های مولد ESBL در ایزوله های مقاوم، تست Combined disk صورت گرفت. از سویه های مولد ESBL؛ DNA پلاسمیدی، استخراج و ژنCTX-M-1 با استفاده از PCR شناسایی شد.
یافته ها
از مجموع 58 سویه اشرشیاکلی مورد بررسی، 28 سویه (27/48%) مولد بتالاکتامازهای وسیع الطیف بودند که در بررسی مولکولی، 20 سویه (42/71%) حاوی ژنCTX-M-1 بود.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر، نشان دهنده درصد بالای مقاومت بتالاکتامازی در بین سویه های اشرشیاکلی می باشد. با توجه به درصد بالای مقاومت آنتی بیوتیکی، انجام دقیق آزمایشهای آنتی بیوگرام در عفونت های ناشی از ارگانیسم های تولیدکننده ESBL ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1729473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!