پایش تغییرات مکانی و زمانی تولید گیاهی از طریق محاسبه و تعمیم شاخص های گیاهی مبتنی بر ماهواره لندست 8 (مطالعه موردی: مرتع مرجن بروجن)

چکیده:

برآورد زی توده گیاهی از متغیرهای کلیدی مورد نیاز برای درک سیستم های زیست محیطی می باشند. در این راستا و با هدف بررسی تغییرات زمانی تولید گیاهی در واحدهای مدیریتی مختلف در مرتع مرجن بروجن این تحقیق انجام شد. در این تحقیق سعی شد اثر دوره رویشی گیاه و در نتیجه اثر زمان در مدل برآورد تولید گیاهی از بین رود، در نتیجه مدلی ارائه شد که در تمام فصل رویش و برای زمان هایی هم که نمونه زمینی در دست نبود دارای قدرت برآورد مناسبی می باشد. بدین منظور، تولید گیاهی در 19 نقطه نمونه برداری در طول ترانسکتی به طول 10 کیلومتر اندازه گیری شد. در هر نقطه 5 کوادرات به صورت کوادراتی مرکزی و چهار کوادرات در چهار جهت اصلی اطراف کوادرات مرکزی بود (در مجموع 95 کوادرات در یک دوره) و نقاط نمونه برداری با فواصل 400-1000متر از یکدیگر قرار داشتند. اندازه گیری ها در طی 4 دوره عملیات صحرایی (مجموعا 380 کوادرات)، تکرار شد. در مرحله بعد با استفاده از روابط رگرسیونی بین تولید زمینی که در 4 دوره اندازه گیری شده بود و شاخص های گیاهی حاصل از داده های لندست 8 مدل برآورد تولید منطقه به دست آمد. این مدل علاوه بر 4 زمان برای 4 زمان دیگر که نمونه زمینی در دست نبود تعیمم یافت و نقشه تولید گیاهی در 8 زمان طی فصل رویش تهیه شد. در این تحقیق نتایج آنالیر آماری به منظور تعیین مناسب ترین شاخص های گیاهی حاصل از داده های لندست 8 در برآورد تولید گیاهی نشان داد، شاخص ARVI، با ضریب تبیین 61/0 مناسب ترین شاخص گیاهی بود. نهایتا با استفاده از نقشه های تهیه شده، تولید گیاهی برای تمام دوره ها به تفکیک واحد مدیریتی محاسبه شد. نتایج نشان داد مرتع مرجن در اردیبهشت ماه در اوج رویش بوده و بیشترین مقدار تولید گیاهی را دارا می باشد. در این منطقه تغییرات تولید گیاهی طی فصل رویش در تمام واحدهای بهره برداری هماهنگ می باشد و تولید گیاهی دارای ناهمگنی مکانی می باشد. به علاوه یکی از واحدهای بهره برداری که دارای یک بهره بردار مستقل می باشد دارای تفاوت به نسبت چشم گیر در مقدار تولید گیاهی در تمام زمان ها نسبت به واحدهای بهره برداری دیگر می باشد. به علاوه پایداری بیشتری در تولید طی فصل رویش در این واحد بهره برداری داشتیم.

زبان:
فارسی
صفحات:
166 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p1732294 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!