اثر تیمارهای قبل از برداشت کلسیم و جیبرلین بر کنترل سرمازدگی میوه فلفل دلمه ای در دوره انبارمانی

پیام:
چکیده:
فلفل دلمه ای (Capsicum annuum L.) حساس به سرمازدگی است و علائمی همانند، تغییر رنگ، کاهش سفتی، و آلودگی های قارچی از جمله علایم سرمازدگی در این محصول هستند. در این بررسی اثر کلریدکلسیم 5/0 درصد و اسیدجیبرلیک 50 میلی گرم بر لیتر در دو و سه دوره محلول پاشی قبل از برداشت بر برخی ویژگی های کیفی و کنترل سرمازدگی میوه فلفل دلمه ای رقم کالیفرنیا واندر در انبار سرد مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد تیمارهای کلسیم و جیبرلین در مقایسه با شاهد شدت سرمازدگی کمتری داشتند و در این بین کمترین سرمازدگی در تیمار کلسیم سه بار محلول پاشی مشاهده شد. تیمار کلسیم دارای مقدار مالون دی آلدئید کمتری نسبت به تیمار جیبرلین و تیمار جیبرلین نیز دارای مقدار مالون دی آلدئید کمتری نسبت به شاهد بود. در تیمارهای اعمال شده، سفتی بافت و اسیدیته قابل تیتراسیون بیشتر و مقدار مواد جامد محلول کمتر از شاهد بود. مقدار اسید آسکوربیک و ظرفیت آنتی اکسیدانی در تیمارهای کلریدکلسیم و جیبرلین بیشتر از شاهد بود. بیشترین مقدار کلسیم در نمونه های تیمار کلریدکلسیم مشاهده شد. نمونه های تیمار جیبرلین نیز دارای کلسیم بیشتری در مقایسه با نمونه های شاهد بودند. در بیشتر شاخص های کیفی اختلاف معنی داری بین دو بار و سه بار محلول پاشی مشاهده نشد، بنابراین هر دو تیمار کلریدکلسیم و جیبرلین موجب حفظ کیفیت و کاهش خسارت سرمازدگی میوه فلفل دلمه ای در انبار سرد شده و می تواند برای افزایش عمر پس از برداشت این میوه مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 222
لینک کوتاه:
magiran.com/p1732712 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!