روش موجودیت محور چند سطحی جهت سیستم های پشتیبان تشخیص پزشکی با استفاده از فناوری معنایی در زمینه تشخیص بیماری های با علامت مشترک درد قفسه سینه

چکیده:
مقدمه
سیستم های پشتیبان تصمیم گیری، همراه با فناوری وب معنایی رویکردی نوین جهت کمک به پزشکان در تشخیص انواع بیماری ها ایجاد می کنند. از طرفی، هستی شناسی پزشکی یک مدل دانش از دامنه بالینی شامل تمام مفاهیم مرتبط به تشخیص، درمان، روش های بالینی و داده های بیمار است.
روش
این پژوهش که از نوع توسعه ای-کاربردی می باشد و سیستمی جهت تشخیص بیماری در حوزه های مختلف پزشکی با یک علامت مشترک درد قفسه سینه طراحی شده است. سیستم پیشنهادی انواع علائم، تست های تشخیصی، همچنین ماهیت متداخل بیماری را مبنی بر اینکه یک بیماری می تواند به عنوان یک عنصر تشخیصی از بیماری دیگر باشد را مورد توجه قرار داده و با استفاده از نرم افزار پروتیج و زبان برنامه نویسی مبتنی بر قانون جنا داده های واقعی بیماران بیمارستان شفا کرمان را مورد بررسی قرار داده است.
نتایج
برای ارزیابی روش پیشنهادی، نتایج به دست آمده با روش های کلاسیک و چند سطحی از لحاظ تشخیص بیماری و تعداد قوانین مورد نیاز مقایسه شده است که روش پیشنهادی بر خلاف روش کلاسیک قابلیت تشخیص بیماری در داخلی ترین سطح را داشته و همچنین بر خلاف روش چند سطحی تنها با هفت قانون در بدترین شرایط (افزایش سطوح بیماری متداخل) توانایی تشخیص بیماری در حوزه های مختلف با علامت مشترک درد قفسه سینه را دارا می باشد.
نتیجه گیری
روش تشخیص موجودیت محور چندسطحی به کمک فناوری معنایی، ابزاری کارا جهت سیستم های تشخیص پزشکی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
272 تا 286
لینک کوتاه:
magiran.com/p1732876 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!