ارزیابی تغییرات عملکرد بینایی ناشی از مصرف داروی متادون در مرحله نگهدارنده ترک اعتیاد در افراد معتاد

چکیده:
هدف
عملکرد بینایی یکی از مهمترین فاکتورهایی است که بر بسیاری از فعالیتهای روزانه افراد موثر بوده و مصرف داروهای مختلف می تواند آن را تغییر دهد. متادون یکی از داروهای مورد استفاده در ترک اعتیاد است که هم در مرحله ی سم زدایی (تجویز متادون و کاهش تدریجی دوز دارو طی مدت چند روز) و هم در مرحله ی نگهدارنده(درمان طولانی مدت با متادون تا چندین ماه یا سال) به وفور استفاده می شود. بررسی عملکردهای بینایی در پاسخ به مصرف مداوم متادون در جهت افزایش درک اثرات این دارو و بهبود مراقبتهای بینایی در این دسته از بیماران امری ضروری است که هدف ما در این مطالعه می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه (مورد شاهدی) 30 نفر فرد معتاد که به کلینیکهای ترک اعتیاد مراجعه کردند با میانگین سنی 9/90 ±40/97 سال به دو گروه تقسیم شدند. گروه مطالعه شامل 20 نفر معتاد و گروه شاهد شامل 10 نفر معتاد بودند. چندین تست عملکرد بینایی شامل: حدت بینایی، حساسیت کنتراست، میدان بینایی، و استریوپسیس انجام شد. بیماران گروه مطالعه بیش از 6 ماه از داروی متادون استفاده می کردند و بیماران گروه شاهد به تازگی وارد مرحله ی نگهدارنده ی ترک اعتیاد شده بودند.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان می دهد که حدت بینایی استاتیک و میدان بینایی با مصرف داروی متادون تغییری نمی کنند. حساسیت کنتراست در سه فرکانس 3 (0/03= p)، 6 (0/001= p) و 18 (0/00003= p) سیکل در دقیقه از نظر آماری کاهش قابل ملاحظه ای را نشان داد. دید عمق نیز در اثر استفاده طولانی از متادونبه میزان 19/5 ثانیه بر کمان کاهش یافت (0/04=p). میزان عیب انکساری در گروه شاهد نسبت به گروه مطالعه به میزان تقریبی 1 دیوپتر منفی تر بدست آمد.
نتیجه گیری
با توجه یه این که داروی متادون بصورت طولانی مدت در مرحله ی نگهدارنده ترک اعتیاد استفاده می شود بایستی به مشکلات ناشی از این دارو مانند مشکلات دید عمق و کاهش حساسیت کنتراست توجه داشت و مراقبتهای چشمی و آگاهی لازم را برای بیمار فراهم آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1732906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!