بررسی استفاده از کارتن کهنه در ساخت تخته خرده چوب سه لایه

چکیده:
سابقه و هدف
تقاضا برای تولید کامپوزیت چوب از قبیل تخته لایه، تخته تراشه جهت دار، تخته خرده چوب و تخته فیبر با دانسیته متوسط در طی سال های اخیر در سرتاسر جهان افزایش یافته است. تخته خرده چوب 57 درصد کل مصرف چوب را شامل می شود و تقاضای آن به طور پیوسته سالیانه 2 تا 5 درصد در حال رشد می باشد. تقاضا برای تخته خرده چوب در بخش های ساخت خانه، تولید مبلمان، دکوراسیون داخلی به طور پیوسته افزایش یافته است. تقاضا برای چوب در صنعت تولید جنگل افزایش یافته است. اما تولید چوب صنعتی از جنگل های طبیعی به طور پیوسته کم شده است. تحقیقات زیادی به منظور پیدا کردن منابع جایگزین مواد خام برای تولید کامپوزیت در حال انجام می-باشد. کارتن کهنه می تواند جایگزین خوبی به عنوان ماده خام اولیه در صنعت تخته خرده چوب مورد استفاده قرار گیرد: زیرا اولا این ماده یک منبع الیاف بازیافتی قابل دسترس تقریبا در هر جای کشور است. ثانیا در مقایسه با کاغذ باطله اداری ارزان قیمت تر است. ثالثا یک منبع الیاف نسبتا تمیز بدون ماده پرکننده یا ناخالصی های پلاستیکی است. در این تحقیق استفاده از کارتن کهنه در لایه های سطحی و میانی بر روی خواص فیزیکی و مکانیکی تخته خرده چوب سه لایه مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
کارتن کهنه مورد استفاده برای بسته بندی مواد با وزن کم (اثاثیه، تجهیزات، وسایل و مخصوصا برای خوار و بار فروشی) عمدتا شامل 3 یا 5 ورقه کاغذ است که در این تحقیق از این نوع کارتن کهنه استفاده شده است. کارتن کهنه در پنج سطح 45،30،15،0 و60 درصد در لایه های سطحی و میانی به طور جداگانه مورد استفاده قرار گرفت. خرده چوب صنعتی درشت و نرم از شرکت صنعت چوب شمال تهیه شد. از چسب اوره فرم آلدهید به میزان 10 درصد وزن خشک خرده چوب و کارتن کهنه بازیافتی و از کلرید آمونیوم به عنوان هاردنر به میزان 2 درصد وزن خشک چسب استفاده شد. پس از فرآیند مخلوط کردن خرده چوب/ کارتن کهنه با چسب و هاردنر، کیک خرده چوب در دمای 170 درجه سانتی گراد به مدت زمان 5 دقیقه تحت پرس داغ قرار گرفت. پس از ساخت تخته خرده چوب، خصوصیات فیزیکی و مکانیکی تخته ها با استفاده از آنایز واریانس در سطح اعتماد آماری 95 درصد مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار خواهد گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که مقاومت خمشی و مدول الاستیسیته در لایه های سطحی در سطح 30 درصد استفاده از کارتن کهنه بیشترین مقاومت خمشی و مدول الاستیسیته را داشته و در لایه میانی در سطح 15 درصد بیشترین مقاومت های فوق را به خود اختصاص داده است. چسبندگی داخلی با افزایش میزان کارتن کهنه کاهش یافته است و بیشترین مقدار آن مربوط به نمونه شاهد می باشد. میزان جذب آب و واکشیدگی ضخامت با افزایش کارتن کهنه روند افزایشی نشان داد.
نتیجه گیری
با استفاده از نتایج حاصل از این تحقیق می توان نتیجه گرفت که تخته های حاوی کارتن کهنه در لایه های سطحی تا سطح 30 درصد و در لایه میانی تا سطح 15 درصد برای برای تخته های با اهداف عمومی (نجاری) به منظور استفاده در شرایط خشک مورد استفاده قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1733315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!