ارزیابی رابطه سن تقویمی و مراحل کلسیفیکاسیون دندان های مولار سوم مندیبل در رادیوگرافی پانورامیک بیماران مراجعه کننده به یک مرکز رادیولوژی دهان و فک و صورت در شهر زنجان

چکیده:
زمینه و هدف
ارزیابی رادیوگرافیک مراحل مینرالیزاسیون مولر سوم برای تخمین سن در پزشکی قانونی بسیار مهم و با ارزش است. هدف این مطالعه ارزیابی رادیوگرافیک مراحل تکاملی مولر سوم مندیبل بر اساس روش دمیرجیان و ارتباط آن با سن تقویمی بود.
روش بررسی
در این مطالعه ی تحلیلی توصیفی از میان رادیوگرافی های پانورامیک بیماران مراجعه کننده به یک کلینیک خصوصی در سال 1393، 200 رادیوگرافی انتخاب شد. بر اساس تصاویر، مراحل تکاملی مولر های سوم مندیبل و ارتباط آنها با سن تقویمی با استفاده از نرم افزار آماری
SPSS 20 تعیین شده و با آزمون های کروسکال والیس و من ویتنی آنالیز گردید.
یافته ها
3/52 درصد از بیماران مونث و 7/47 درصد مذکر بودند. طیف سنی بیماران 15 تا 25 سال بود. بر اساس نتایج آزمون کروسکال والیس اختلاف در میانگین سنی مراحل مختلف کلسیفیکاسیون مولر سوم مندیبل در سمت راست و چپ از نظر آماری معنی دار بود. به عبارتی در هر دو سمت راست و چپ فک میانگین سنی از مرحله C به طرف مرحله H افزایش معنی داری را نشان داد. همچنین تست من ویتنی نشان داد که هیچ تفاوت معنی داری در مراحل کلسیفیکاسیون (D،E،F،G،H) سمت چپ و راست وجود نداشت. به عبارتی در هر یک از مراحل تکامل میانگین سنی در سمت راست و چپ مشابه بود. تست رگرسیون خطی هم نشان داد که مراحل کلسیفیکاسیون سمت راست در ارتباط با هم سن و هم جنس است ولی مراحل کلسیفیکاسیون سمت چپ فقط در ارتباط با سن بودند و با جنسیت ارتباطی نداشتند.
نتیجه گیری
فقط مرحله ی تکاملی Hکه در آن اپکس ریشه بسته می شود، با دقت 99 درصد نشان می دهد که بیماران سن 18 سال یا بالاتر دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
104 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1733344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!