بررسی اثر فشار بر زمان القا و میزان مول های متان جذب شده در فرآیند تشکیل هیدرات شبه کلاتریت در سیستم آب + TBAC+ متان

چکیده:
زمان القا و میزان مصرف گاز دو مشخصه مهم در بررسی های سینتیکی تشکیل هیدرات های گازی هستند. در کار حاضر این دو مشخصه سینتیکی در فرآیند تشکیل هیدرات در سیستم های آب+ متان و آب + متان + تترا ان- بوتیل آمونیوم کلراید (TBAC) بررسی شد. آزمایش های سینتیکی مورد نظر در حضور سه محلول آبی با غلظت های 0، 3 و 5% از TBAC و در دمای K 15/278 و دو فشار (5/6 و MPa 8) انجام شد. نتایج آزمایش های انجام شده نشان داد استفاده از TBAC زمان القای تشکیل هیدرات متان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. به طوری که استفاده از از 5% از این نمک در فشار MPa 8، زمان القا را از min 437 به min 3 کاهش داد. همچنین حضور TBAC باعث افزایش مقدار مصرف گاز متان در فرآیند تشکیل هیدرات در min 700 ابتدایی فرآیند شد. استفاده از 3% از TBAC در فشار MPa 8 میزان مصرف گاز را 09/47% نسبت به آب خالص افزایش داد. بررسی های انجام شده بر روی اثر فشار بر زمان القا و میزان مصرف گاز در سیستم آب+ متان + TBAC نشان داد با افزایش فشار از 5/6 تا MPa 8، زمان القای تشکیل هیدرات کاهش و میزان مصرف گاز متان افزایش می یابد. به طوری که در محلول با غلظت 3% از TBAC زمان القا از min 41 به min 12/4 کاهش و میزان مصرف گاز از 98/20 به mmol/mol of solution 29/28 افزایش یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
160 تا 170
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!