اثر درمان ترکیبی عصاره هیدروالکلی پسته کوهی و فلووکسامین بر حافظه فضایی موش صحرایی نر تحت استرس بی حرکتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استرس اکسیداتیو موجب اختلال در فرایندهای مغزی مانند حافظه می گردد. پسته کوهی (Pistacia atlantica kurdica) حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان، اسیدهای اولئیک و لینولئیک است. فلووکسامین یک داروی ضدافسردگی است که با مهار بازجذب سروتونین عمل می کند. این مطالعه به منظور تعیین اثر عصاره هیدروالکلی پسته کوهی و فلووکسامین بر حافظه فضایی موش های صحرایی نر تحت استرس بی حرکتی انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 30 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار در 5 گروه 6 تایی تقسیم شدند. گروه کنترل تحت استرس بی حرکتی قرار نگرفت. گروه استرس فقط تحت استرس بی حرکتی، گروه پسته کوهی تحت استرس بی حرکتی و تجویز عصاره هیدروالکلی پسته کوهی (mg/kg/bw400)، گروه فلووکسامین تحت استرس بی حرکتی و تجویز فلووکسامین (mg/kg/bw 120) و گروه پسته کوهی توام با فلووکسامین تحت استرس بی حرکتی و تجویز عصاره هیدروالکلی پسته کوهی (mg/kg/bw400) و فلووکسامین (mg/kg/bw 120) به صورت گاواژ قرار گرفتند. برای سنجش حافظه فضایی از آزمون ماز شعاعی استفاده شد. بعد از 21 روز از شروع مداخله، حیوانات تحت بیهوشی قرار گرفتند و بعد از خونگیری، میزان مالون دی آلدهید و کاتالاز در بافت هیپوکمپ و میزان کورتیکوسترون و گلوکز سرم اندازه گیری شد.
یافته ها
استرس به طور معنی دار باعث افزایش زمان رسیدن به هدف، افزایش مالون دی آلدهید، کورتیکوسترون، گلوکز سرم و کاهش کاتالاز در گروه استرس در مقایسه با گروه کنترل گردید (P<0.05). در گروه دریافت کننده پسته کوهی و گروه پسته کوهی توام با فلووکسامین در مقایسه با گروه استرس زمان رسیدن به هدف، مالون دی آلدهید، کورتیکوسترون و گلوکز سرم به طور معنی داری کاهش و کاتالاز به طور معنی داری افزایش یافت (P<0.05). در حالی که فلووکسامین در مقایسه با گروه کنترل زمان رسیدن به هدف، مالون دی آلدهید و گلوکز سرم را به طور معنی داری افزایش و میزان کورتیزول و کاتالاز را کاهش داد (P<0.05).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که استرس بی حرکتی باعث تضعیف حافظه و تیمار با فلووکسامین به عنوان داروی ضدافسردگی باعث تشدید ضعف حافظه و تیمار با عصاره هیدروالکلی پسته کوهی باعث بهبود حافظه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1736133 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!