مطالعه کانی شناسی سفالهای دوه های مس و سنگ و مفرغ کول تپه هادی شهر، شمال غرب ایران

چکیده:
دوره های مس سنگ و مفرغ از مهم ترین ادوار پیش از تاریخ ایران به شمار می آیند که از لحاظ داده های فرهنگی از قبیل سفال،‏ معماری،‏ شیوه تدفین و... تفاوت های زیادی دارند؛ به عنوان مثال داده های سفالی دوره مس سنگ،‏ نخودی و یا منقوش هستند و روی آن ها از نقوش مختلف هندسی استفاده شده است در حالیکه در دوره مفرغ به یکباره شاهد تغییر ناگهانی در داده های سفالی هستیم. سنت سفال نخودی منسوخ و سفال های خاکستری سیاه با نقوش کنده طیف وسیع داده ها را به خود اختصاص می دهد. این اختلاف فرهنگی و به طبع آن سفالی در لایه های فرهنگی بیشتر محوطه های ایران و به خصوص منطقه شمال غرب به خوبی شناسایی شده است. با توجه به نبود اتفاق نظر در خصوص این اختلاف فرهنگی در منطقه و مسائل لاینحل موجود میان دو دوره مس سنگ و مفرغ به نظر می رسد استفاده از روش های آزمایشی می تواند راهگشا باشد. پژوهش حاضر سعی می کند با استفاده از کانی شناسی سفال های به دست آمده از لایه های مس سنگ و مفرغ کول تپه هادی شهر به اطلاعاتی در مورد خاک استفاده شده و بومی یاغیربومی بودن آن ها دست یابد. این محوطه در دشت میان کوهی وسیع هادی شهر در شمال غربی ترین نقطه کشور و در حدود ده کیلومتری جنوب رود ارس واقع شده است. در این پژوهش نتایج به دست آمده از آزمایش کانی شناسی ده نمونه سفالی (از هر دوره پنج نمونه) دو لایه گاه نگاری شده مس سنگ و مفرغ این محوطه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. روش پژوهش تلفیقی از روش های میدانی آزمایشگاهی و کتابخانه ای است. با توجه به نتایج به دست آمده علاوه بر ناهمگونی ظاهری در بافت سفال های دو دوره،‏ شاهد تفاوت های چشم گیر دیگری از قبیل فابریک و نوع بافت آن ها (ریزبلور یا سیلتی در مس سنگ و پورفیری یا درشت در مفرغ) هستیم. در سفال های دوره مس سنگ شیشه های ولکانیکی دیده نشده در حالیکه نمونه سفال های دوره مفرغ شیشه های ولکانیکی و قطعات هلالی شکل و دایره ای شکل دارند. با توجه به زمین شناسی منطقه،‏ حوضه رسوب گذاری فلیشی،‏ سنگ های ولکانیک و سنگ های آذرین آواری (پیروکلاستیک)،‏ سنگ های آهکی و... موجود در منطقه می توان به قطعیت بیان کرد که منشا سفال های دوره مفرغ محلی است؛ زیرا در تمام این نمونه ها بدون استثنا قطعاتی از سنگ های ولکانیک و یا آذرین آواری را می توان مشاهده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1736165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!